RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever-topman Alan Jope: “Corona wordt een keerpunt”

icon
Food16 april, 2020

De uitbraak van het coronavirus verandert het speelveld voor consumentenproducten radicaal, denkt Alan Jope, CEO van multinational Unilever: de prijs komt in een periode van recessie weer op de voorgrond, hygiëne wordt een prioriteit en online krijgt een boost.

 

Geen goed nieuws

Unilever bevindt zich al bij al in een niet al te slechte positie op dit ogenblik, verklaart de topman in een interview aan CNBC: “In ons productportfolio zitten heel wat basisproducten die mensen nu nodig hebben en we hebben een sterke financiële balans. Het verbazendst vind ik de wendbaarheid en de snelheid waarmee onze mensen nieuwe productiecapaciteit hebben uitgerold.” Het concern heeft onder andere in een recordtijd enkele fabrieken omgebouwd voor de productie van ontsmettende handgels, en draagt ook bij tot het Formule 1-consortium dat nu beademingstoestellen bouwt.

 

Ondanks de enorm sterke stijging in de verkoop van handzeep, is het coronavirus toch géén goed nieuws voor Unilever, benadrukt hij: “We zien verschuivingen in de vraag, dat is zeker. We zien een sterke daling van de out-of-home consumptie van ijs en restaurantproducten. Ja, we zien een toename in de vraag naar sommige hygiëneproducten, maar het netto effect is zeker geen goed nieuws voor ons in commercieel opzicht.”

 

Wereld in recessie

Nu komt het erop aan vooruit te blikken en te anticiperen op hoe het nieuwe normaal er zal uitzien. Bepaalde veranderingen in het consumptiegedrag zullen blijven, meent Jope. “Ik denk aan een grotere aandacht voor hygiëne. Ik werkte en woonde in China tijdens de SARS-uitbraak en dat was een opmerkelijk keerpunt voor de consumptie van digitale media en voor online winkelen.” Zo’n verandering gaan we ook nu meemaken. “En ja, we denken aan de value-for-money onderdelen in ons productportfolio, want er is geen twijfel dat de wereld nu in recessie gaat. En dan gaan die producten een belangrijke rol spelen, in de komende drie jaar.”

 

Dat betekent niet dat Unilever zijn strategische visie loslaat om de wereldleider te zijn op het vlak van verantwoorde consumptie: “Ik denk juist dat het coronavirus een nieuw tijdperk van duurzame consumptie inluidt. Mensen gaan ontwaken met het idee dat we niet zomaar verder kunnen blijven consumeren zoals voorheen. Iedereen weet dat klimaatverandering al lange tijd een probleem is, ook het probleem van de ongelijkheid neemt toe. Commentaar dat we oppikken op sociale media toont aan dat het bewustzijn toeneemt en dat we die problemen dus sterker moeten aanpakken dan in het verleden.”

 

Merken als bakens van vertrouwen

Consumenten reageren heel uiteenlopend op deze crisis, merkt de multinational. Volgens Jope was de hamsterwoede vooral sterk voelbaar in de Verenigde Staten. Ook in het Verenigd Koninkrijk was er sprake van hamstergedrag, maar in continentaal Europa was dat veel minder het geval. En in opkomende markten is de koopkracht lager en hebben mensen nu eenmaal geen ruimte voor het opslaan van grote voorraden. De CEO maakt zich dan ook grote zorgen over de dramatische gevolgen van een verdere uitbraak van het virus in de Braziliaanse favelas, de Indiase sloppenwijken of de vluchtelingenkampen in het Midden-Oosten.

 

Unilever heeft het voordeel dat het bedrijf al decennialang wereldwijd actief is: “Daardoor hebben we ervaring met crisissen, zoals de economische crisis in Latijns-Amerika of de onrust in het Midden-Oosten. Crisissen drijven mensen altijd weer terug naar grote merken. Merken zijn bakens van vertrouwen. Telkens wanneer mensen zich zorgen maken, nood hebben aan zekerheid, wenden ze zich tot merken.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN