RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gemengde gevoelens bij Nestlé

icon
Food24 april, 2020

De coronalockdowns zorgen bij Nestlé voor groei in het eerste kwartaal. In China is de verkoop wel gekelderd, terwijl ook de recente desinvesteringen van de voedingsreus een negatieve impact hebben.

 

Groepsomzet geniet niet mee

Nestlé wist in het eerste kwartaal te profiteren van de ‘ophokplicht’: mensen kochten meer bereide maaltijden en bakproducten, waardoor de organische omzet met 4,3% is gestegen. De verkopen gingen er overal behalve in de ontwikkelingsmarkten en Azië op vooruit: in China was er een dubbelcijferige omzetdaling door de coronacrisis. In de ontwikkelde markten bedroeg de autonome groei 7,4%, in de opkomende markten 0,5%. Wel daalden de prijzen tijdelijk met 0,4%, voornamelijk als gevolg van promoties in Noord-Amerika.

 

Wisselkoerseffecten en de recente verkoop van Nestlé Skin Health en de Amerikaanse ijsactiviteiten breken de Zwitserse FMCG-groep echter zuur op. Die desinvesteringen deden de omzet met 4,7% dalen, waardoor de totale groepsomzet uiteindelijk met 6,2% zakte tot 20,8 miljard Zwitserse frank (20 miljard euro). Wisselkoerseffecten zorgden daarbij voor een daling van 5,8%. 

 

Verdere verbetering verwacht

De groep vindt niettemin dat ze veerkrachtig is en ook zal blijven: “We verwachten een verdere verbetering van de organische omzetgroei en de onderliggende bedrijfswinstmarge. De onderliggende winst per aandeel in constante valuta en de kapitaalefficiëntie zullen naar verwachting toenemen”, klinkt het. Daardoor houdt Nestlé – als zowat enige multinational – voorlopig vast aan zijn oorspronkelijke prognoses voor het hele jaar 2020.

 

Nestlé heeft wel besloten om de strategische opties te onderzoeken, waaronder een mogelijke verkoop, voor haar Yinlu-pindamelk en rijstpap in blik in China. Op de oploskoffie van Nescafé wil de Zwitserse producent daarentegen verder inzetten: Nestlé zal die afdeling nu zelf houden en verder ontwikkelen. Eerdere was er sprake van een mogelijke verkoop.

 

Om klanten en leveranciers te steunen tijdens en na de coronacrisis, lanceert de groep het “Always open for You”-initiatief voor de klanten in out-of-home en foodservice: zij krijgen langere betalingstermijnen, hoeven geen huur te betalen voor koffieautomaten en krijgen gratis producten. Nestlé belooft melkboeren ook de eerder overeengekomen volumes volledig in te kopen, ondanks een gedaalde vraag.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN