RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

PepsiCo: mensen ontbijten en snacken weer

icon
Food29 april, 2020

Minder cola, meer ontbijt en chips: PepsiCo ziet duidelijk ander gedrag tijdens de coronacrisis. Dankzij zijn bredere aanbod, heeft de rivaal van Coca-Cola er daardoor een beter kwartaal opzitten.

 

Thuiswerkers snoepen de hele dag

PepsiCo verrast vriend en vijand met betere kwartaalcijfers dan verwacht: de organische omzet steeg met 7,9% terwijl een groei van 3,6% werd voorspeld. De netto-omzet kwam in het eerste kwartaal uit op 13,9 miljard dollar (12,8 miljard euro).

De groei is te danken aan het gediversifieerde aanbod van de uitdager van Coca-Cola. Het hamstergedrag van consumenten aan het begin van de coronamaatregelen zorgde immers dat de chipsverkopen (afdeling Frito Lay pluste 7%) en ontbijtproducten (Quaker verkocht ook 7% meer) flink meer stegen dan vooraf ingeschat. 

“Er zijn echte veranderingen in de consumptie, met name op twee domeinen. Nummer één is het ontbijt thuis. Ten tweede werken de mensen thuis en hebben ze de neiging om overdag meer te snacken. We hebben dus een echte toename van het snoepen gezien. Als gevolg daarvan houdt die vraag stand. De drankindustrie is in dat opzicht uitdagender, omdat de out-of-homekanalen gesloten zijn”, zegt CFO Hugh Johnston tegenover Reuters.

 

PepsiCo gaat voor energiedrankjes

Rivaal Coca-Cola moest recent sterke dalingen toegeven, vooral sinds april. Dat komt omdat de frisdrankgroep zo’n 40% van zijn omzet buitenshuis haalt, ten opzichte van naar schatting 10% bij PepsiCo. Toch waarschuwt ook PepsiCo voor een zwaarder tweede kwartaal, nu restaurants, theaters en sportlocaties dicht blijven. De groep verwacht een organische omzetdaling tussen 1 en 5%.

Het bedrijf schrapt zijn jaarprognose, maar plant wel nog steeds 5,5 miljard dollar (5 miljard euro) aan dividenden uit te betalen en 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) aan eigen aandelen terug te kopen dit boekjaar. PepsiCo kondigde ook een nieuwe Noord-Amerikaanse distributieovereenkomst aan met Bang Energy-energiedrankjes, terwijl de groep een paar weken geleden nog Rockstar Energy Beverages kocht voor 3,85 miljard euro (3,54 miljard euro).

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN