RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez-topman: “Snacken brengt troost in coronatijden”

icon
Food30 april, 2020

De stijgende verkoop van koekjes en chocolade is niet enkel te danken aan een hamstereffect, denkt snackfabrikant Mondelez International. In deze moeilijke periode zoeken consumenten afleiding in troostvoedsel.

 

Aanhoudende groei

De multinational, bekend van merken als LU en Milka, blikt terug op een organische omzetgroei van 6,4% in het eerste kwartaal van 2020. Die vooruitgang is volgens Belgisch topman Dirk Van de Put niet volledig toe te schrijven aan hamstergedrag wegens de coronacrisis, want de groei blijft aanhouden: “Je zou aanvankelijk denken dat consumenten hun voorraadkasten aan het vullen zijn, maar dit is nu al meer dan zes weken aan de gang. Dus tenzij die consumenten thuis een magazijn voor Oreos aan het bouwen zijn, denk ik toch dat ze ze opeten,” zegt hij aan CNBC.

 

De topman ziet drie belangrijke redenen waarom mensen nu meer snacken. Ten eerste is de buitenhuisconsumptie nu naar thuis verschoven, en dat leidt tot meer snoepen. Ten tweede ziet hij dat consumenten wat meer experimenteren, door verschillende merken te kopen. Een derde reden is van meer emotionele aard: “Het delen van een snack met je gezin en je kinderen, nu iedereen thuis opgesloten zit, geeft een gevoel van normaliteit en van samenhorigheid, waardoor iedereen wat kalmeert.”

 

“Blijven investeren”

Toch wil de multinational zich niet laten vastpinnen op vooruitzichten voor het financiële jaar: de onzekerheid is te groot. Er zijn immers ook negatieve factoren die meespelen: de lockdownmaatregelen veroorzaken een daling van de impulsaankopen in het gemakskanaal, de terugval van de reissector heeft een impact, de situatie in opkomende markten is onvoorspelbaar.

 

Bovendien komt er een recessie aan. Categorieën als koekjes en chocolade doorstonden periodes van recessie in het verleden vrij goed, maar dit is een uitzonderlijke situatie. Het bedrijf gaat daarom zijn “prijs- en verpakkingsarchitectuur” bijsturen (lees: de formaten aanpassen om aantrekkelijke prijspunten te kunnen aanbieden in elk kanaal) en het aantal referenties beperken. Tegelijk wijst Van de Put erop dat bedrijven die in recessietijden de investeringen terugschroeven, doorgaans ook marktaandeel verliezen. Hij wil dus blijven investeren in de sterke merken van de groep.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN