RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

MediaMarkt: "Consumentengedrag sterk gewijzigd"

icon
Elektro5 mei, 2020

In tegenstelling tot in België bleven veel winkels tijdens de Nederlandse lockdown-light gewoon open. Toch is ook daar het consumentengedrag de voorbije weken grondig gewijzigd, zoals blijkt uit de ervaringen van MediaMarkt.

 

Doelgericht shoppen

De elektrogigant stelt in de eerste plaats vast dat er minder mensen naar de fysieke winkels komen. Daar staat tegenover dat de klanten met een duidelijk doel komen en vaker overgaan tot een aankoop. Het lijkt er dus op dat funshopping op dit moment uit den boze is. De richtlijn van de overheid om alleen te gaan winkelen, werkt dit uiteraard in de hand. Ook komen klanten meer verspreid over de dag winkelen, waarbij de piek van het aantal bezoekers in de middag ligt. Op basis van die bevinding heeft de winkelketen de openingsuren van de winkels aangepast.

 

Ook online zijn er duidelijke verschuivingen: de webwinkel trekt duidelijk meer bezoekers en ook meer klanten die daadwerkelijk iets bestellen. Het drukste moment op de website ligt pal op de middag, tussen 12 en 13u. Vóór de crisis lag die piek meer verspreid over de middag.

 

Stijgers en dalers

Uiteraard hebben de overheidsmaatregelen ook een directe invloed op wát mensen kopen. Zo is de verkoop van onder andere koortsthermometers, diepvriezers en tondeuses sterk toegenomen. Vlak na de uitbraak van de coronapandemie verkocht MediaMarkt tot 3,5 keer zo veel klinische thermometers als normaal. Het hamstergedrag in die eerste weken veroorzaakte ook een stijging van de verkoop van koelkasten en diepvriezers. Door de focus op thuiswerk steeg bovendien de verkoop van allerlei computermateriaal zoals webcams, monitoren en headsets. De sluiting van de scholen betekende dan weer een boost voor de voor de verkoop van gameconsoles.

 

Op 24 maart moesten alle kappers de deuren sluiten: die maatregel zorgde er voor dat MediaMarkt plots beduidend meer trimmers en tondeuses verkocht. Krul- en stijltangen daarentegen doen het veel minder goed, wellicht omdat zowat alle evenementen en feestelijkheden momenteel niet kunnen doorgaan. Andere producten waarvan de verkoop stevig daalde, zijn onder andere camera’s en gps-systemen. Het zijn dan ook artikelen die normaal veel gebruikt worden als mensen op vakantie gaan.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN