RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ahold Delhaize wint marktaandeel in de Benelux

icon
Food7 mei, 2020

Zoals te verwachten viel, ondervond ook Ahold Delhaize in het afgelopen kwartaal een grote impact van de coronacrisis. Zowel in België als in Nederland wist de retailer z’n marktaandeel opnieuw te vergroten.

 

Sterke online groei

In het eerste kwartaal van 2020 realiseerde Ahold Delhaize een omzet van 18,2 miljard euro, de vergelijkbare groei bedroeg 12,2%. In de VS groeide de vergelijkbare omzet met 13,8%, in Europa met 9,8%. De nettowinst steeg met 48,2% tot 645 miljoen euro, de onderliggende operationele marge groeide met 0,9 procentpunten tot 5,3%. De onlineverkopen stegen met 37,7%. Die cijfers zijn uiteraard voor een groot deel te danken aan de uitzonderlijke gevolgen van de coronacrisis, waardoor de consumentenvraag in alle landen hoger was dan verwacht. De impact van de hogere investeringen die nodig waren om veilig te kunnen handeldrijven in coronatijden, zal pas ten volle zichtbaar worden in het tweede kwartaal, zegt de retailer.
 

Zowel in België als in Nederland won de groep marktaandeel. In de andere Europese landen bleef het aandeel stabiel. Online groeide met 36%, vooral dank zij sterke prestaties bij bol.com, dat z’n omzet wist te verhogen met 39,5%. De verkoop van partners op het platform nam toe met 66%. Er kwamen wel 1700 nieuwe partners bij, zodat er nu bijna 21.000 handelspartners actief zijn op het platform. In de VS bedroeg de onlinegroei wel 42%. De retailer investeert er volop in een uitbreiding van de capaciteit en verwacht over het hele jaar wel 50% omzetgroei te kunnen realiseren.
 

Ahold Delhaize houdt vast aan z’n vooruitzichten voor het volledige jaar maar wijst er wel op dat het komende kwartaal bijkomende investeringen nodig zijn om de operaties weer vlot te trekken na de coronapiek. De voorraden dienen weer aangevuld, vooral in categorieën waar gehamsterd werd; de werkorganisatie in de winkels wordt aangepast om veiligheid te garanderen en de rekken weer gevuld te krijgen; en het bedrijf wil ook verder investeren in e-commerce, waardoor de onlinegroei nog zal versnellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN