RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Foodmaker zich uit de coronacrisis vecht

icon
Food7 mei, 2020

Volgende week heropent Foodmaker een deel van zijn saladbars in de supermarkten van Delhaize en Monoprix. De onlineverkoop explodeert en een nieuwe app voor gepersonaliseerd voedingsadvies staat in de steigers: “never waste a good crisis”.

 

Saladbars weer open

Inwendig vloekt ondernemer Lieven Vanlommel als hij het mooie weer ziet dezer dagen: in normale omstandigheden zouden de saladbars van Foodmaker nu recordomzetten draaien, maar ze bleven sinds de lockdown uit voorzorg gesloten. “Vanaf volgende week gaan we ze in tien Delhaize-supermarkten heropenen, om te testen of consumenten nog bereid zijn om op deze manier schepsalades te kopen. We zullen de verkoop dan kunnen vergelijken met die van onze voorverpakte biosalades. In Parijs heropenen we zelfs meteen een honderdtal saladbars bij Monoprix: die geloven erin en gaan full force.” Albert Heijn houdt zijn beslissing nog even in beraad.

 

Vanlommel is razend benieuwd hoe de mensen zullen reageren: een rondvraag bij fans wijst uit dat 65% weer open saladbars wil, maar in een anonieme poll bij een breder publiek zegt 81% dat ze nu liever voorverpakte salades kopen. “Die aarzeling is begrijpelijk. In elk geval ben ik er zeker van dat de trend naar gezonde voeding na de coronacrisis enkel nog sterker wordt.”

 

“In nood leer je je vrienden kennen”

Die crisis hakt er nochtans stevig in bij de gezonde fastfoodketen: net als de saladbars blijven ook de restaurants gesloten. Dat is zwaar voor een bedrijf dat recent zwaar investeerde in een nieuwe productie-eenheid: “We zijn teruggevallen op 20% van onze omzet en we gaan dit jaar drie miljoen euro in het rood”, weet de topman. “Het zal ons misschien vijf jaar kosten om weer boven water te geraken. Gelukkig hebben we onze contracten met Delhaize, Monoprix en Albert Heijn. Daardoor hebben we ook vrij snel een overbruggingskrediet kunnen krijgen.”

 

In elk geval leer je in moeilijke tijden je vrienden kennen, zegt Vanlommel: Xavier Piesvaux (Delhaize) en Carlijn Olthof (AH) hebben al gebeld om hun steun te laten blijken. De onderhandelingen met vastgoedeigenaren over huuruitstel leveren dan weer een gemengd beeld: voor zeven van de veertien vestigingen is er intussen een akkoord, voor vijf Brusselse vestigingen echter ligt de huisbaas dwars.

 

Op de stoep bij de consument

Onder het motto “never waste a good crisis” verkent het bedrijf nu volop nieuwe businessmodellen. De lockdown heeft bijvoorbeeld voor een enorme versnelling gezorgd in het onlineverhaal: de lancering van de Vedge Bags is een onverhoopt succes gebleken. Sinds 1 april bezorgt Foodmaker pakketten aan huis met gezonde bereide maaltijden of met groenten en ingrediënten om zelf aan de slag te gaan.

 

“Op deze manier helpen we consumenten die gezond willen eten maar schrik hebben om naar de supermarkt te gaan, of die het beu zijn om zelf te koken. We leveren nu al zo’n 2.000 bestellingen per week, daarvoor hebben we twintig extra gekoelde bestelwagens moeten huren. Onze website is al twee keer platgevallen door de grote bezoekersaantallen, tot anderhalf miljoen views. Ik ben fier op mijn team. Voor het eerst is een nieuw concept dat we lanceren meteen rendabel.” Niet enkel particulieren bestellen: ook bedrijven die nu heropstarten bezorgen hun medewerkers graag een portie gezonde voeding, zodat ze goed in vorm weer aan de slag kunnen.

 

Een ander project dat Vanlommel nu op punt wil stellen, is een app voor gepersonaliseerde voeding. “We gaven al voedingsadvies voor sporters: we werken onder meer samen met Kim Clijsters en voetbalclub Anderlecht. Dat willen we nu uitbreiden naar een breder publiek: we gaan ook mensen begeleiden die recreatief sporten. Stel: je wil de 10 Miles gaan lopen, dan kunnen wij je adviseren wat je best eet, en je kan het meteen online bestellen. Nu we toch al bij de mensen op de stoep staan, is de timing ideaal.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN