RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Frans Muller (Ahold Delhaize) trekt lessen uit de coronacrisis

icon
Food8 mei, 2020

Huismerken en online boodschappen hebben nu de wind mee, denkt CEO Frans Muller van Ahold Delhaize. Als retailer wil hij kortere en meer transparante bevoorradingslijnen.

 

Enorme kosten

De uitstekende cijfers die retailgroep Ahold Delhaize afgelopen week kon voorleggen, bezorgen topman Frans Muller gemengde gevoelens. “Voedsel is een veilige haven, een robuuste sector in tijden van crisis. Toch kan ik er niet heel blij van worden. Ik presenteer zulke cijfers liever in een wereld zonder pandemie. En de economische neergang die zeker gaat komen is voor niemand goed”, zegt hij in een reactie aan NRC.

 

De impact van thuiswerken zal al bij al beperkt blijven, denkt hij, al verwacht hij wel een aanhoudend positief effect als restaurants dicht blijven en mensen ’s avonds meer thuis eten. Bovendien wijst hij erop dat met de omzetgroei ook flink hogere kosten gepaard gaan. “We hebben 40.000 mensen moeten aannemen om de pieken en het ziekteverzuim op te vangen“, zegt hij aan het FD. “In de winkels hebben we aanpassingen moeten maken, zoals spatschermen bij de kassa’s, beveiligers en bewegwijzering. En we hadden enorme kosten in de voedselketen.”

 

Kortere aanvoerlijnen

De lege rekken als gevolg van hamsteraankopen waren niet te vermijden, denkt Muller. Ze zijn het resultaat van een erg efficiënte bevoorradingsketen: winkels hebben nauwelijks nog voorraad en worden tot driemaal per dag beleverd. Dat heeft een keerzijde: een gebrek aan flexibiliteit. Toch zullen winkels geen grotere voorraden gaan aanhouden, want daar hebben ze de ruimte niet voor.

 

Wel denkt het bedrijf aan andere afspraken met leveranciers en een andere inrichting van de distributiecentra. “Alle retailers moeten hiervan proberen te leren. Waar ligt onze voorraad, waar ontstaan mogelijk tekorten, kunnen we veiligheidsvoorraden aanleggen? Je kan garnalen uit Vietnam halen, maar als de verpakking uit China moet komen en de fabrieken daar dichtgaan, heb je alsnog een probleem.”

 

Bedrijven hebben door de crisis meer inzicht gekregen in hun aanvoerketens, en dat is positief: “We willen kortere aanvoerlijnen, maar vooral ook meer transparantie in die lijnen. Met wie werken we precies? Welke compromissen sluiten we met leveranciers, die mogelijk ten koste gaan van duurzaamheid? Dat zijn vragen die we als grote bedrijven moeten beantwoorden.”

 

Groei voor online en huismerken

In elk geval verwacht Muller een verdere groei voor online. In Nederland opent Albert Heijn daarom versneld twee nieuwe distributiecentra voor online boodschappen. E-commerce hoeft niet te kannibaliseren op de stenen winkels, denkt hij: omnichannelklanten zijn winstgevender. Door de week hebben ze het druk en bestellen ze online, in het weekend komen ze naar de winkel. Wel wil hij nadenken over de bezorgkosten.

 

Ook zal de grotere aandacht voor gezondheid een thema blijven: mensen weten nu wat overgewicht betekent als je corona krijgt. Daarnaast zal de vraag naar goedkopere huismerken aanhouden, nu het economisch minder goed gaat. Of de coronacrisis een vertraging kan veroorzaken in de verduurzaming die Ahold Delhaize nastreeft? Dat denkt de topman niet: “Ik denk dat consumenten door deze crisis juist veel meer zijn gaan nadenken over zaken die hiermee te maken hebben: voedselverspilling, energievoorziening, goederenvervoer, ontbossing. Ik denk dat er aan tafel meer over wordt gesproken, door ouders en kinderen. Corona zorgt voor meer bewustwording.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN