RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel zet in op zeep na slipperig kwartaal

icon
Schoonheid/verzorging11 mei, 2020

Henkel heeft zijn omzet licht zien dalen door de coronacrisis: gesloten kapsalons en automakers hadden een negatieve impact. Zepen en waspoeders deden het wel goed, dus verhoogt de Persil-fabrikant de zeepvoorraad met 30%.

 

Wasmachines draaien goed

Henkel haalde in het voorbije kwartaal net de verwachtingen niet: de omzet daalde in het eerste kwartaal met 0,8% tot 4,9 miljard euro, terwijl analisten uitgingen van een omzet van 4,96 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten en overnames daalde de verkoop met 0,9%, volgens de merkproducent allemaal te wijten aan de coronapandemie. In West-Europa zakte de omzet zelfs met 4,6%.

 

De lijmverkoop leed vooral onder de sterk gedaalde vraag vanwege de auto-industrie (-4,3%) en de categorie ‘Beauty Care’ had “aanzienlijk te lijden” onder de verplichte sluitingen van de kapsalons (-2,6%). In de divisie consumentengoederen bleef de verkoop stabiel, maar er was ook een zeer sterke groeier: wasmiddelen en huishoudproducten boekten 5,3% meer omzet, vooral dankzij dubbelcijferige groei bij waspoedermerk Persil.

 

Wel zeep, geen schoonheid

Voor de komende periode lanceert Henkel daarom een schoonmaakoffensief: de zeepvoorraad is ondertussen met 30% verhoogd en de FMCG-producent introduceert op verschillende markten ook nieuwe producten, zoals Persil Hygiene in Mexico, antibacterieel vaatwasmiddel in Egypte en Turkije en handgel onder het Pril-merk, bericht Reuters.

 

Toch verwacht het bedrijf nog een lastig tweede trimester, aangezien de auto-industrie en ook de kapsalons pas nu weer langzaamaan beginnen op te starten. Al voor coronacrisis had de schoonheidsafdeling van Henkel het trouwens moeilijk en waren er plannen om sommige consumentenmerken van de hand te doen. Die plannen gaan door, maar lopen door de moeilijke marktsituatie mogelijk vertraging op. Over de rest van het jaar durft Henkel momenteel geen uitspraken te doen.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juni, 2025
    The Body Shop keert via Inno terug naar België

    The Body Shop komt terug naar België: de nieuwe licentiehouder voert verregaande gesprekken met warenhuisketen Inno over een shop-in-shopconcept. Daar stoppen zijn ambities evenwel niet: ook eigen Belgische winkels en een herintrede in Zwitserland zitten in de pijplijn.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN