RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart profiteert van “ongeziene vraag” online

icon
Food19 mei, 2020

Walmart zag zijn onlineverkopen met 74% stijgen tijdens de coronacrisis, wat een vergelijkbare omzetgroei van 10% opleverde. Toch stopt de Amerikaanse retailreus net nu met onlinepoot Jet.com.

 

Jet.com houdt ermee op

Tijdens het eerste trimester, tot eind april, steeg de omzet bij Walmart in totaal met 8,6% tot 134,6 miljard dollar (123 miljard euro), met dank aan een “ongeziene vraag” tijdens de coronacrisis. De vergelijkbare verkoop ging met 10% omhoog, terwijl analisten uitgingen van een toename van 7,2%. Vooral opvallend is echter de onlineverkoop, die met liefst 74% is toegenomen.

 

“Onze omnichannelstrategie, die klanten in staat stelt om op een naadloze en flexibele manier te winkelen, is bedoeld om de behoeften van klanten tijdens deze crisis en in de toekomst te vervullen”, meent CEO Doug McMillon.

 

Net daarom is het frappant dat Walmart precies nu aankondigt Jet.com stop te zetten. De oer-Amerikaanse retailer kocht dat onlineplatform in 2016, om te kunnen leren van de tech-startup en de concurrentie aan te kunnen gaan met Amazon. Vandaag lijken de belangrijkste lessen te zijn getrokken: de medewerkers van Jet zijn allemaal geïntegreerd binnen Walmart en werken er mee aan innovatie- en digitalisatieprojecten zoals het Intelligent Retail Lab (IRL).

 

900 miljoen coronakosten

Onder de streep zal het plaatje er wel wat anders uitzien: de corona-groei kost retailers een smak geld. Zo moest Walmart liefst 200.000 extra medewerkers aannemen en 755 miljoen dollar (700 miljoen euro) aan compensatiebonussen uitbetalen aan het winkelpersoneel. De totale coronakosten zouden in het eerste trimester zijn opgelopen tot meer dan 800 miljoen euro). 

 

Voor de rest van het jaar trekt Walmart zijn prognoses terug, wegens de “ongekende variabiliteit” in de huidige economie. Het tweede kwartaal lijkt niettemin sterk te zijn begonnen, maar vorige week maakte de groep ook bekend nog eens 390 miljoen dollar aan coronapremies te zullen uitkeren aan medewerkers.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN