RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterke omzetgroei, maar ook zorgen voor Jumbo

icon
Food14 juli, 2020

Jumbo groeide de eerste zes maanden van 2020 sneller dan de markt en zag zijn onlineomzet exploderen. Wel vertraagt de Belgische expansie en moet restaurantketen La Place zich heruitvinden.

 

Online in stroomversnelling

Supermarktketen Jumbo zag in het eerste halfjaar zijn omzet met 634 miljoen euro stijgen naar 5,10 miljard euro. Dat is een groei van 14,2%, waarvan 9,5% het gevolg is van autonome groei in bestaande winkels. De onlineomzet groeide zelfs met 50%.

 

De mooie omzetstijging is deels toe te schrijven aan het gewijzigde koopgedrag van de consument tijdens de coronacrisis, maar de retailer wijst erop dat de groei van Jumbo toch duidelijk boven de gemiddelde marktgroei ligt van 8,5% die Nielsen aangeeft. “We zijn goed op weg om 10 miljard euro omzet te behalen in 2021, het jaar waarin ons familiebedrijf 100 jaar bestaat”, zegt CEO Frits van Eerd.

 

Online is in een stroomversnelling gekomen, waardoor het bedrijf op zoek moet naar verschillende opties om de capaciteit uit te breiden. De retailer opent dit jaar 25 nieuwe winkels in België en Nederland, waaronder de stadslocaties die Jumbo overnam van Hema en Marqt. De activiteiten in België zijn succesvol, zegt het persbericht: klanten omarmen de formule en de resultaten zijn boven verwachting. De expansie loopt wel nog wat meer vertraging op: Jumbo verwacht eind dit jaar minsten acht Belgische winkels te hebben geopend, en dat is minder dan de tien nieuwe winkels die de retailer eerder dit jaar beloofde. Toch blijft de ambitie minstens honderd winkels te hebben in België.

 

Nieuwe generatie La Place

Een aanzienlijke omzetdaling was er wel bij restaurantketen La Place: de verkoop bleef steken op 33 miljoen euro, heel wat minder dan de 82 miljoen euro van vorig jaar. Dat is het gevolg van de coronacrisis en van de sluiting van de twaalf Hudson Bay-vestigingen begin dit jaar. Jumbo grijpt in door 23 vestigingen die te weinig toekomstperspectief hebben, definitief te sluiten. De overige vestigingen openen komende weken stapsgewijs weer hun deuren. In de tweede helft van 2020 zal La Place een nieuwe generatie restaurants lanceren met als uitgangspunt “good food fast”.

 

Jumbo geeft ook nog aan dat het Hema-assortiment vóór begin 2021 in alle supermarkten zal liggen. Dat lijkt een beetje voorbarig: of de samenwerking met Hema kan worden verdergezet, zal immers afhangen van de nieuwe eigenaar van de warenhuisketen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN