RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom je in een Polestar Space geen auto kan kopen

icon
Algemeen24 juli, 2020

Zaterdag opent het elektrische automerk Polestar zijn eerste ‘Spaces’ in België en Nederland. Het zijn geen verkooppunten of showrooms, wel ontmoetings- en inspiratieplekken met een nadrukkelijk digitale insteek.

 

Koop op je smartphone

Van keuzestress is geen sprake in de Brusselse vestiging van het merk, waar slechts drie modellen in de etalage staan. Een Polestar Space is dan ook geen winkel in de strikte zin: je kan er immers geen auto kopen. Polestar wil mensen in de eerste plaats inspireren en informeren, omdat de markt voor elektrische wagens nog onderontwikkeld is. Iedereen kan hier terecht met vragen over duurzame mobiliteit.

 

Er lopen in de zaak dan ook geen verkopers rond, wel specialisten die geen verkoopdoelstellingen hebben en niet op commissie werken. Wandkasten tonen alle onderdelen van de wagen: velgen, vering, motor, koetswerk… Bezoekers kunnen de wagens komen ontdekken en configureren aan een interactieve ateliertafel, uitgerust met RFID-technologie. Met behulp van een VR-bril beleef je virtueel de rijervaring, maar ook een echte testrit behoort uiteraard tot de mogelijkheden. En kopen? Dat doe je rustig thuis, op je smartphone. Bij Polestar is ‘digital first’ de norm.

 

Eigenzinnige koers

Hoewel de grote autogroepen Volvo en Geely achter Polestar zitten, volgt het merk zijn aparte, eigenzinnige koers als een zelfstandige entiteit. “We zijn een start-up met negentig jaar ervaring”, zegt directeur Lies Eeckman van Polestar België. Zij is van mening dat zo’n innoverend merk niet geloofwaardig in de markt gezet kan worden via traditionele autodealers – al investeren die wel mee en zullen ze ook mee instaan voor de dienst na verkoop.

 

Het automerk kiest voor atypische, makkelijk bereikbare locaties in stadscentra of winkelcentra. De eerste Polestar Spaces openen in Brussel, Rotterdam, Eindhoven en Leidschendam. Later volgen nog vestigingen in Antwerpen (Hopland, op 8 augustus), Gent (midden september), Amsterdam en Luik. Met die vlaggenschipvestigingen moet de markt wel ongeveer gedekt zijn: de focus ligt immers op het digitale.

 

“De autosector is vastgeroest”

“We pakken alles anders aan dan een klassieke autodealer”, bevestigt Eeckman. “We stellen de klantbeleving centraal en nemen elke mogelijke barrière weg. Consumentengedrag is fundamenteel veranderd: kijk naar de snelle adoptie van m-commerce na de corona-uitbraak. Maar de autosector is vastgeroest. Dat heb je wanneer ingenieurs aan het stuur zitten: die gaan uit van wat ze kunnen maken, niet van wat de consument wil. Wij gaan autoretail een nieuw gezicht geven.”

 

Eeckman houdt wel van een uitdaging, zegt ze. Ze deed ervaring op in marketingfuncties bij Nestlé, Alken-Maes en Continental Foods voor ze twee jaar geleden overstapte naar BMW. “Mensen verklaarden me gek, maar transformatieprocessen boeien me en de autosector heeft daar nood aan. Bij Polestar komt dat allemaal mooi samen: het is een erg disruptief en open bedrijf dat de status quo in de sector uitdaagt.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN