RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rivièra Maison viert 65-jarig jubileum

icon
Wonen28 februari, 2013

26 winkels in 7 landen

De Rivièra Maison-winkels zijn verdeeld over verschillende landen: 16 winkels in Nederland, verschillende winkels in België, Duitsland en Noorwegen, maar ook één in Finland, twee in Turkije, één in Zuid-Korea, één in Kazachstan en meer dan 500 verkooppunten wereldwijd. Nochtans werd de woonwinkel pas eind jaren negentig een merk, mede gedwongen door het kopieergedrag van grootwinkelbedrijven.

 

Begonnen als bloemenwinkel

Rivièra Maison begon als bloemenzaak op de Amsterdamse Overtoom. De ouders van CEO Henk Teunissen noemden de bloemenwinkel Rivièra Bloemsierkunst, naar de Italiaanse bloemen aan de kust bij San Remo.

 

De ondernemerszin van de Teunissen ontstond, toen hij in 1975 een week lang op de winkel van zijn ouders paste. Hij verkocht voor 1500 gulden aan bloemen en planten aan een confectiebedrijf in Amsterdam, wat in die tijd een grote order was. Die ene verkoop veranderde zijn leven; hij besloot ondernemer te worden.

 

Eigen ‘home collection’

Tien jaar daarna, op 1 maart 1985, nam zoon Henk de zaak van zijn ouders over en wijzigde de naam in Rivièra Maison. Het werd pas een woonwinkel toen de huidige CEO in Maleisië een container met potten in Maleisië kocht en begon met de Breakfast Bed Tray, het eerste artikel met tekst in de collectie. Daarmee legde hij de fundering voor een ‘home collection’ met een eigen signatuur.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen2 juli, 2025
    Ikea rolt nieuw loyalty-puntensysteem uit voor klanten

    Ikea lanceert een vernieuwd loyaltyprogramma voor Ikea Family-leden. Via het nieuwe puntensysteem ontvangen klanten persoonlijke kortingen, die ze flexibel kunnen inzetten.

  • icon
    Wonen1 juli, 2025
    Swiss Sense haalt 100 miljoen euro op

    Swiss Sense heeft een herfinanciering van honderd miljoen euro succesvol afgerond. Met deze kapitaalinjectie wil de beddenspecialist sneller internationaal groeien en fors investeren in digitalisering.

  • icon
    Wonen1 juli, 2025
    Winkelketen FloorHouse failliet: zeven winkels dicht

    De Belgische winkelketen FloorHouse heeft afgelopen weekend de boeken neergelegd. De keten had zeven winkels, die nu allemaal definitief sluiten. Zeven winkels dicht  Na zeventien jaar valt het doek over vloerbekledingspecialist FloorHouse. Het bericht kwam als donderslag bij heldere hemel, meldt Gazet van Antwerpen: “Het was wel een rustige periode,...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN