RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Flessenwater Danone krijgt forse klap

icon
Food30 juli, 2020

Danone heeft een moeilijk kwartaal achter de rug. Door de lockdowns die in vele landen werden ingesteld, kreeg de omzet een fikse knauw.

 

Verkoop flessenwater onderuit

De omzet van Danone daalde in het tweede kwartaal met 8,3% tot 5,95 miljard euro. Vooral de verkoop van flessenwater leed onder de verplichte sluiting van cafés en restaurants. De waterdivisie zag de opbrengsten met bijna een derde terugvallen tot 925 miljoen euro, schrijft Zonebourse.

 

In het eerste kwartaal kon Danone nog profiteren van het hamstergedrag van Europese en Amerikaanse consumenten bij het begin van de lockdown: de run op yoghurt en babyvoeding leverde toen zelfs nog een omzetstijging op. In het tweede kwartaal bleef daar echter niets van over en werd het bedrijf zwaar geraakt door de beperkende maatregelen die aan de horeca werden opgelegd. De zogenaamde ‘out of home’-distributiekanalen, die in deze periode normaal zowat 45% van de omzet uit waters genereren, moesten een omzetdaling van bijna 50% te slikken.

 

Ook de andere producten van Danone kenden een lastig kwartaal, al was de schade daar eerder beperkt. Enerzijds breidde de pandemie zich uit naar andere regio’s, zoals in Latijns-Amerika, en anderzijds bouwden consumenten de voorraden weer af die ze in het eerste kwartaal hadden aangelegd. Daardoor daalde de groepsomzet van het bedrijf in Europa en de Verenigde Staten met 3,4% en in de rest van de wereld met 14%.

 

114 miljoen euro ‘coronakosten’

Bekeken over de eerste zes maanden van het jaar, is de omzet gedaald met 3,6% tot 12,2 miljard euro. Het operationeel resultaat daalde naar 1,7 miljard euro (vorig jaar 1,86 miljard euro). Danone raamt de rechtstreekse kosten ten gevolge van de pandemie (bijvoorbeeld mondmaskers, handschoenen, extra logistieke kosten, premies) op 114 miljoen euro.

 

Het voedingsbedrijf geeft geen prognoses meer voor de rest van het jaar. CEO Emmanuel Faber is er wel van overtuigd dat “het tweede kwartaal het meest uitdagende van het jaar zal geweest zijn en dat er in de tweede jaarhelft een geleidelijke verbetering zichtbaar zal zijn.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN