RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eigenaar The North Face "klaar voor post-coronawereld"

icon
Mode3 augustus, 2020

VF Corp, de eigenaar van onder meer The North Face en Kipling, zag zijn omzet halveren in het vorige kwartaal. Toch is de modeholding optimistisch op de lange termijn, nu sportieve kledij en digitale verkoop steeds meer in trek zijn.

 

Focus op Azië en online

In het voorbije kwartaal, dat eindigde op 30 juni, zakte de omzet van de Amerikaanse outdoorgroep liefst 48% tot 1,1 miljard dollar (net geen miljard euro) en doken de winstcijfers in het rood. De holding boven Timberland en Vans boekte een nettoverlies van 285,6 miljoen dollar (240 miljoen euro), ten opzichte van 49,2 miljoen dollar boven nul een jaar eerder. 

 

Sneakermerk Vans werd het hardst getroffen: de omzet kelderde er met 52%. Bij The North Face daalde de verkoop met 45%, werkkledijproducent Dickies verloor 16% omzet. Buiten Noord-Amerika daalde de omzet met 39%, vooral door een terugval van 48% in Europa. In Azië bleef de omzet stabiel, dankzij een groei van 5% in China. Het bewijst voor CEO Steve Rendle dat, ondanks de ongeziene uitdagingen en verstoringen die de coronapandemie heeft veroorzaakt, de crisis ook de gelegenheid biedt om de strategie van de groep te versnellen.

 

Eerste multimerkenwinkel op komst

Die strategie bestaat enerzijds op een sterkere focus op de Aziatische markt, anderzijds op een doorgedreven digitalisering. VF Corp verwacht dat het Chinese vasteland dit jaar alsnog een groei van ruim 20% zal realiseren, terwijl de holding rekent op 40% digitale groei. In het eerste kwartaal steeg de online-omzet al met 81% zonder wisselkoerseffecten. Voor de vier grootste merken (Vans, The North Face, Timberland en Dickies) kwam die groei zelfs op 90% uit. Rendle ziet nu dus een “enorme kans om te investeren en ons digitale voordeel uit te breiden”, aldus SGB Media.

 

Al betekent dat niet VF Corp fysieke winkels links laat liggen: de groep kondigde net nog zijn eerste multimerkenwinkel aan in Milaan. The North Face, Timberland en Napapijri zullen er vanaf dit najaar onder één dak te vinden zijn, vergezeld door pop-ups van de andere labels van de Amerikaanse holding. Op de gelijkvloerse verdieping van het pand zullen enkel exclusieve samenwerkingen en collecties in beperkte oplage worden aangeboden.

 

Epicentrum van nieuwe trends

Voor het tweede kwartaal verwacht VF Corp weliswaar nog een omzetdaling van 25%, toch ziet Rendle zich aangemoedigd door een positieve tendens in juli. Op langere termijn ziet hij vooral een versnelling in de consumententrends waar de outdoor-groep zich een paar jaar geleden al besloot te focussen: door de pandemie gaan mensen steeds meer de natuur in en stijgt de interesse in een actieve levensstijl. In coronatijden kleden mensen zich bovendien meer ‘casual’ en is er steeds meer oog voor de klimaatzaak.

 

“We geloven dat de portefeuille die we vandaag hebben, in het epicentrum van de zojuist geschetste trends ligt en klaar is om te profiteren van deze verschuivingen. En onze merken bevinden zich in een unieke positie om niet alleen te profiteren van deze veranderingen, maar ook om ze te stimuleren en te beïnvloeden”, aldus de topman.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN