RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“De coronacrisis deed ons beseffen dat we een merk zijn” (Hans Geels, Dille & Kamille)

icon
Algemeen3 september, 2020

Voor Dille & Kamille was e-commerce nooit een prioriteit, tot het coronavirus uitbrak: plots ging online van 5% naar 20% van de omzet. “We merken dat mensen die onze website bezoeken, ook in de winkels verschijnen.”

 

Dialoog met de klant

De retailer heeft wel wat gemengde gevoelens bij die exponentiële groei voor e-commerce sinds de lockdown: “Online was 5 à 6% van onze omzet, en nu zit het aandeel tussen de 15% en 20%. Het is héél hard gegaan, we wisten niet wat we meemaakten. We hebben er toch wat moeite mee: we denken dat het meest milieuvriendelijke model nog steeds de winkel zelf is”, zegt directeur Hans Geels van Dille & Kamille in een video-interview met Jorg Snoeck van RetailDetail. “Al die bestelwagens die overal met pakketjes rondrijden… Maar we snappen ook wel dat we als winkel niet overal zijn, en dan is online een mooie manier om de witte vlekken op te vullen.”

 

Tot voor kort was de website voor Dille & Kamille eigenlijk vooral een marketinginstrument, en ook met marketing heeft de retailer een wat moeizame verhouding: “Heel lang hebben we helemaal niks gedaan, tot 2010. Zelf ben ik van achtergrond marketeer, dus toen ik erbij kwam in 2013 zijn we wat meer gaan doen, maar altijd in een delicate balans: we willen niet pushen. Dan kan je dus eigenlijk geen reclame maken. Maar daardoor hebben we in alle eerlijkheid wel de slag gemist om in dialoog te gaan met de klanten. Daar liggen enorme kansen, ook voor ons merk. En dat willen we de komende paar jaar wel uitdragen.”

 

Natuurlijke eenvoud

Want dat is wellicht het belangrijkste besef na de afgelopen turbulente maanden: “Met de coronacrisis hebben we echt ervaren dat we een merk zijn.” Dille & Kamille bouwt al 45 jaar heel consistent aan een merk, met een bepaalde levensfilosofie: “Wat we proberen, met ons gedachtegoed van natuurlijke eenvoud, is om mensen te helpen bewust en duurzaam te leven, maar dat ook aantrekkelijk en leuk te maken. Met die combinatie van het goede en het hedonistische, geloof ik dat je de wereld verandert in hele kleine positieve stapjes. Als je het heel groot maakt, dan haken mensen af, maar als je uitlegt dat je met een shampoobar gemiddeld drie tot vier flesjes shampoo bespaart, dan vinden mensen dat heel leuk.”

 

“We zijn geen verkoopbedrijf”, beseft Geels: “We zijn echt een merk, en je moet je dan ook echt als merk gedragen.” Meer vertelt de topman hierover op de RetailDetail Days, het jaarlijkse marketingevenement van RetailDetail. Dit jaar vindt het plaats op op 17 en 18 september, en ook Torfs, Xandres, Tonickx, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN