RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Essentiel slankt verkoopnetwerk af

icon
Mode8 september, 2020

Het Antwerpse modemerk Essentiel stopt de samenwerking met een groot aantal verkooppartners: het netwerk halveert bijna naar 69 multimerkenboetieks in Belgie en 550 verkooppunten in het buitenland. De coronapandemie was een keerpunt – én een leerpunt.

 

In twee schijven

In plaats van in 120 Belgische winkels zal de kleding van Essentiel binnenkort nog maar op 69 locaties te vinden zijn. Internationaal slankt het aantal verkooppartners af van 800 naar 550. Naar aanleiding van de coronacrisis heeft het Antwerpse modemerk een nieuwe werkwijze ingevoerd, en die veranderingen kan het naar eigen zeggen alleen in de sterkste zaken implementeren.

 

Om kosten te besparen, wordt de zomercollectie van volgend jaar met name in twee fases geleverd: een eerste deel komt in januari en februari naar de winkels, een maand later volgt een tweede schijf. Op die manier kunnen zowel de productie als de voorraden in twee keer worden betaald, in plaats van alles ineens. Ook gebeurt de tweede levering voortaan via ‘kostenvriendelijker’ (maar trager) transport, met name de trein of de boot.

 

“Imago, locatie en betaling”

Essentiel speelde volgens topvrouw Inge Onsea al langer met het idee, maar durfde het niet door te voeren, verklaart ze aan De Standaard. Door de coronacrisis werd het een kwestie van moeten: “We willen diepere partnerships aangaan met de winkels die overblijven. Vijftig winkels kan ik meetrekken in de veranderingen die wij doorvoeren, maar geen 120”, aldus Onsea.

 

De overblijvers werden geselecteerd aan de hand van criteria als imago, locatie en betalingsmogelijkheden. Door met minder verkooppartners te werken, wil het modelabel dat imago overigens opkrikken en weer exclusiever worden. Op dit moment is de groothandel nog goed voor 30% van de omzet in Belgie, maar de eigen winkels en webshop zullen nu een groter gewicht krijgen. De eigen verkoopkanalen doen het bovendien goed, zegt Onsea, die sinds een maand ook “licht aan het einde van de tunnel” ziet. “De eerste veldslag van de oorlog is gevochten”, klinkt het hoopvol.

 

‘Pink pill’ of braver 2021?

Al brengt het inkopen van zomercollectie van volgend jaar nu al de nodige kopzorgen met zich mee: door de krappe kaspositie van veel modebedrijven en -handelaars, maar ook de aanhoudende onzekerheid over het coronavirus, lijkt de sector dit jaar beperkter en risicovermijdend nieuwe kleding te bestellen. 

 

Mode Unie verwacht een iets voorzichtigere en bravere aankoopstrategie, terwijl Onsea net pleit voor “veel kleuren en zotte stukken”. “Als de mensen nu iets kopen, dan mag het iets speciaals zijn. De basisstukken hangen al in hun kast”, zegt de topvrouw. “In deze sombere tijden hebben we net zo’n pink pill nodig”.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN