RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gamma en Karwei vrezen coronacrisis na solide jaar

icon
Doe-Het-Zelf/Tuin11 september, 2020

Doe-het-zelfgroep Intergamma (Gamma, Karwei) is in 2019 licht gegroeid. Ook sinds de coronacrisis krijgen de bouwmarkten meer bezoekers over de vloer, maar toch bereidt de groep zich voor op verstoringen.

 

Integratie franchisewinkels afgerond

Intergamma is tevreden met zijn “solide resultaten” in boekjaar 2019: het moederbedrijf van de formules Gamma en Karwei zag de omzet met een kleine 1% stijgen naar 1,7 miljard euro, terwijl de onlineverkoop met 20% groeide tot 145 miljoen euro. Vooral blij is de doe-het-zelfgroep echter met de positieve winstevolutie: het EBITDA ging er vorig jaar met bijna 2% op vooruit naar 134 miljoen euro.

 

Nochtans was het een jaar met investeringen en kosten: voor het eerst kreeg de groep er eigen winkels bij, door de overname van Van Neerbos Groep. Met 156 winkels in Nederland was Van Neerbos de grootste franchisenemer van Intergamma, wat ervoor zorgde dat de integratie van beide organisaties pas eind 2019 helemaal was afgerond. 

 

14 winkels vernieuwd, 2 dicht

Voor de overname was ook externe financiering nodig, maar de aflossing daarvan gaat sneller dan verwacht: in anderhalf jaar tijd wist Intergamma de schuld te halveren tot 125 miljoen euro. Voor een deel van de openstaande som wist de doe-het-zelfgroep lagere rentes te verkrijgen.

 

Verder maakte Intergamma werk van zijn omnichannelstrategie: bijna 10% van de omzet kwam via de webshops en apps. Behalve inzetten op e-commerce betekende dat echter ook de vernieuwing van zijn winkelformules: in 2019 zijn veertien bouwmarkten omgebouwd, waarbij Gamma zich meer profileert voor klussen en Karwei voor decoratie. Wel sloten twee winkels de deuren. 

 

Anticiperen op toekomstige verstoringen

Sinds het coronavirus is het het klantenbezoek en marktaandeel toegenomen bij beide ketens, maar de retailer heeft het opvallend genoeg niet over een omzetstijging. Alleen van een onlinegroei maakt Intergamma in een persbericht gewag. De klusspecialist vreest integendeel een sterke negatieve economische impact in de toekomst. Het bedrijf houdt niettemin naar eigen zeggen vast aan haar groeistrategie en commerciële ambities. 

 

“Anticiperend op mogelijke toekomstige verstoringen als gevolg van nieuwe maatregelen, zijn uit voorzorg banken de kredietfaciliteiten verruimd”, zegt CEO Harm-Jan Stoter, die lijkt te waarschuwen voor kostenbesparingen. “De onzekerheid over de ontwikkeling van de economie, het consumentenvertrouwen en de woningmarkt brengt ons ertoe onze bedrijfsprocessen, bedrijfsvoering, investeringsprogramma en kosten doorlopend te evalueren om klaar te zijn voor wijzigende marktomstandigheden in de doe-het-zelfbranche.”  

Meer Doe-Het-Zelf/Tuin
Bekijk meer
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 maart, 2025
    Hoe Chinezen de Europese doe-het-zelfmarkt stuwen

    Doe-het-zelfaankopen worden nog steeds digitaler en internationaler. E-commerce blijft een groeiend deel van de markt inpalmen, zeker nu Chinese nieuwkomers al naar de top vijf doorstoten.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin9 januari, 2025
    Brico-app toont locatie producten in de winkel

    Als eerste doe-het-zelfketen in België lanceert Brico een ‘productlocator’ op zijn website en in zijn app. Klanten kunnen zo waar ze een specifiek product kunnen vinden in hun favoriete winkel.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin12 augustus, 2024
    Lidl opent Parkside bouwmarkten

    Om zijn doe-het-zelfhuismerk Parkside beter bekend te maken bij consumenten, heeft Lidl in Hongarije en Polen aparte winkels geopend die het volledige doe-het-zelfaanbod van de discounter presenteren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN