RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Robots vullen de winkelrekken in Japan

icon
Food17 september, 2020

Bij verschillende buurtsupermarkten in Japan vullen robots de rekken. Na een eerste proef is de franchiseketen FamilyMart zo enthousiast dat ze er tegen 2022 al zeker twintig in dienst wil nemen.

 

Blikjes en kommen wegzetten

Twee van de grootste ketens van buurtsupermarkten in Japan, FamilyMart en Lawson, proberen robots als rekkenvullers uit. Deze week heeft Lawson zijn eerste robot ingezet in een gemakswinkel in Tokio, FamilyMart heeft vorige maand dezelfde robots uitgeprobeerd en is nu al van plan om ze in 20 van zijn winkels te laten werken tegen 2022.

De robot, met de naam Model-T, werd ontwikkeld door de Japanse startup Telexistence en kan zich tot twee meter hoog uitstrekken. Uitgerust met camera’s, microfoons en sensoren, kan het apparaat rayons vullen met producten als flessen, blikjes en kommen. “Hij is in staat om objecten van verschillende vormen en maten op verschillende plekken vast te nemen en neer te zetten”, vertelt Matt Komatsu, hoofd business development en operations bij Telexistence, aan CNN Business.

Er wordt ook al bij andere supermarktketens met robots geëxperimenteerd, waaronder bij Carrefour en Walmart, maar daar nemen ze nog geen (delicate) objecten vast. Het gaat er om robots die klanten verwelkomen of rekken scannen en inventariseren. Ook de warenhuisrobots in geautomatiseerde magazijnen zouden volgens producent Telexistence nog veel beperkter zijn in hun bewegingen. Dat Model-T eigenhandig producten in de rayons zet, is dus een nieuwe stap vooruit.

 

Bestuurd vanop afstand

Al zijn er momenteel nog nadelen aan de katachtig uitziende robots: op dit moment moeten ze nog vanop afstand door mensen worden bestuurd, tot ze met behulp van artificiële intelligentie zelf de juiste handelingen leren en menselijk gedrag kunnen nabootsen. Ook geef je ze op dit moment beter nog geen zachte producten, zoals fruit of brood, in hun drievingerige handen. Wat mensen bovendien in vijf seconden doen, duurt bij de robot momenteel nog acht seconden.

Toch geloven Japanners sterk in het potentieel van de technologie, zeker gezien het nijpende tekort aan arbeidskrachten in het land. Met een bevolking waarvan een op drie ouder dan 65 is, is het er een behoorlijke uitdaging om rekkenvullers te vinden. Zelfs vanop afstand gestuurd, is het systeem dan nog interessant, klinkt het bij FamilyMart, aangezien één persoon zo in meerdere winkels tegelijk rekken kan vullen. 

Telexistence speelt daar op in door de robots niet te verkopen maar te verhuren, aan een prijs die volgens de start-up vergelijkbaar is met de loonkost van een medewerker. Ook tipt Komatsu dat de bediening zelfs vanuit lageloonlanden zou kunnen gebeuren, aangezien de ‘piloot’ toch van eender waar ter wereld kan besturen dankzij een VR-bril, joystick en de camera’s en sensoren op de robot zelf. Dankzij de microfoon is het zelfs mogelijk om met klanten en personeel in de winkels te praten.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN