RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic koopt in bij Edeka voor internationale expansie

icon
Food25 september, 2020

Over vijf jaar wil Picnic een grote internationale speler zijn. Een nieuw inkoopverbond met de Duitse marktleider Edeka en een eigen huismerk moeten dat mogelijk maken: Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn al in zicht.

 

Waarom niet Spanje of Polen?

Picnic lanceert over enkele weken voor het eerst een eigen huismerk. Het moet volgens medeoprichter Joris Beckers niet alleen de volwassenheid van de Nederlandse onlinesupermarkt aantonen, het zal de boodschappenbezorger ook helpen bij zijn internationale expansie-ambities. De huismerkproducten krijgen naast Nederlandse en Duitse labels meteen ook Frans- en Engelstalige opschriften.

De onlineboodschappendienst wil immers ook naar Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk trekken, nadat de service succesvol in honderd steden in Nederland en dertig locaties in Duitsland van start ging. “’Ik denk dat Picnic over vijf jaar een groot internationale speler is”, aldus Beckers tegenover het Financieele Dagblad. “We zouden niet weten waarom het in Engeland, Frankrijk, Spanje of Polen anders zou werken.”

 

Niet zo schreeuwen 

Om dat mogelijk te maken, gaat Picnic een nieuw inkoopverbond aan met de Duitse supermarktgroep Edeka, die ook al 35% van Picnic Duitsland bezit. De websupermarkt verlaat daarvoor zijn oorspronkelijke inkooppartner Superunie en zet een nieuwe organisatie met de naam Everest op. Edeka zegt zelf ook blij te zijn met de nieuwe partner, omdat een ‘web-only’ speler een interessante troef is bij de onderhandelingen met grote merkfabrikanten. Van een overname zou evenwel geen sprake zijn. 

Het huismerk van Picnic moet er anders gaan uitzien dan consumenten gewoon zijn, klinkt het nog. Aangezien de formule geen rekening hoeft te houden met winkellogica staat alles in het teken van e-commerce. Zo hoeven de verpakkingen “niet zo te schreeuwen” maar kan met illustraties worden gewerkt en wordt alles zo verpakt dat ze “precies in de bezorgkratten passen”. Picnic rekent dit jaar op een omzet van 500 miljoen euro, maar het bedrijf blijft verlieslatend.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN