RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boohoo erkent wantoestanden in fabrieken

icon
Mode28 september, 2020

Boohoo geeft toe dat er verschillende “onaanvaardbare” misstanden zijn ontdekt in de toeleveringsketen van de modegroep. Dat blijkt uit eigen onderzoek na beschuldigingen van slavernij.

 

Moderne slavernij

Fast-fashionlabel Boohoo kwam deze zomer in het oog van een mediastorm terecht nadat de krant The Sunday Times de kledingproducent van moderne slavernij beschuldigde, nota bene in een atelier in de Britse stad Leicester. De Britse modegroep, die uitblinkt in bijzonder snelle productietijden en trendy kleding aan lage prijzen, werkt omwille van de korte doorlooptijden vooral met fabrieken dichtbij huis en niet met het Verre Oosten.

Ook op de thuismarkt blijkt er echter uitbuiting te zijn: volgens de krant verdienden naaisters 3,89 euro per uur, werkten ze in erbarmelijke omstandigheden en waren ze onvoldoende beschermd tegen het coronavirus. Nadat grote afnemers, zoals onlinemarktplaatsen Asos en Zalando, prompt de samenwerking stopzetten en ook belangrijke influencers zich tegen het merk keerden, startte Boohoo een eigen onderzoek.

 

“Niet opzettelijk”

Het onderzoek heeft nu “belangrijke en duidelijk onaanvaardbare problemen in onze toeleveringsketen aan het licht gebracht”, geeft CEO John Lyttle toe. De retailer geeft geen details, maar sommige werknemers zijn inderdaad niet altijd correct verloond en veel werknemers waren zich volgens het rapport niet volledig bewust van hun rechten en plichten, schrijft Reuters. Al is er ook een positieve noot: Boohoo blijkt “niet opzettelijk” slechte voorwaarden en lage lonen toe te staan, en “het bedrijfsmodel is niet gebaseerd op het exploiteren van arbeiders”.

Boohoo erkent in een persverklaring dat er dringend nood is aan verandering. Er zijn al zes concrete stappen gezet om op de waakzaamheid te vebeteren, waaronder de benoeming van nieuwe onafhankelijke bestuurders in de raad van bestuur, de oprichting van twee comités en het thema wordt een vast punt op de vergaderingen van de raad van bestuur. “Het is duidelijk dat we verder en sneller moeten gaan”, aldus Lyttle.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode6 juni, 2025
    Takko Fashion drukt gaspedaal in na recordjaar

    Takko Fashion heeft een recordjaar achter de rug, met een omzetgroei van 3,3% en liefst 28,7% meer winst. Na een succesvolle start van 2025 blijft de keten ambitieus en zet ze in op een uitbreiding met 300 winkels in Europa.

  • icon
    Mode6 juni, 2025
    Kiabi heeft nieuwe directeur in België

    Na vijftien jaar neemt Jérôme Calonne afscheid als hoofd van modeketen Kiabi in België. Hij maakte de overstap naar Medi-Market en draagt de leiding bij Kiabi over aan Rémi Delattre.

  • icon
    Mode5 juni, 2025
    Schoenenketen Maniet-Luxus neemt schoenhersteldienst over

    De Belgische schoenenketen Maniet-Luxus neemt de ambachtelijke schoenmakerij Dascotte uit Nijvel over. De retailer wil inspelen op het tekort aan vakmensen in de sector en tegelijk een alternatief bieden voor fast-fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN