RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Esprit kwijnt steeds verder weg

icon
Mode1 oktober, 2020

Esprit heeft een tumultueus jaar achter de rug: terwijl de omzet met bijna een kwart daalde, verdubbelde het verlies. De coronacrisis kwam er bovenop ingrijpende herstructureringen en een transformatieplan dat al jaren aansleept.

 

Even bijna break-even

Ondanks aanhoudende pogingen tot een turnaround, die al sinds 2018 aan de gang zijn, lijkt Esprit steeds verder achteruit te boeren. De omzet daalde in het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 30 juni, met 23,7% tot 9,87 miljard Hongkongse dollar (1,08 miljard euro), terwijl het onderliggende operationele verlies bijna verdubbelde tot 1,1 miljard Hongkongse dollar (120 miljoen euro).

Aangezien de coronacrisis de tweede jaarhelft domineerde, splitst de modeformule het jaar weliswaar in twee. In de eerste helft, voor de coronapandemie, zegt de groep – die Duitsland als kernmarkt heeft maar gevestigd is in Hongkong – in lijn met de verwachtingen te hebben gepresteerd. Esprit draaide toen bijna break-even, dankzij een verbetering van de brutowinst met zo’n 150 miljoen euro.

“Deze vroege tekenen van verbetering gaven het management het vertrouwen dat ze op het juiste spoor zaten”, luidt het in het perscommuniqué, maar toen brak Covid-19 los. Al was er ook in de eerste jaarhelft het plan om met minder winkels verder te gaan en zakte de retailomzet in Europa met 13%. Over het hele jaar kelderde de Europese retailomzet met 29%.

 

China kwijt, e-commerce daalt

In maart moest de modegroep in Duitsland bescherming aanvragen via een insolventieprocedure, wat dan weer leidde tot de sluiting van de helft van alle Duitse winkels en het afstoten van quasi alle markten in Azië. Tot overmaat van ramp speelde het bedrijf ook zijn Chinese joint-venturepartner kwijt, waardoor Esprit nu zelfs geen winkels in het modieus belangrijke China meer heeft.

Het modelabel slaagt er bovendien niet in online te groeien, nochtans de redder in nood voor zo goed als alle retailformules tijdens de coronacrisis. De online omzet ging in het voorbije boekjaar met 9% achteruit, naar eigen zeggen omdat het bedrijf niet meedeed met de kortingen van andere retailers. Esprit heeft een nieuwe strategie waarbij het meer aan de volle pot wil verkopen en minder kortingsacties voert, maar dat brak vooral tijdens de pandemie en koopjesdagen zoals Black Friday zuur op. 

Niet verwonderlijk zijn ook de verwachtingen voor het volgende boekjaar laag. Esprit wil voortaan meer focussen op groothandel, de belangrijkste markten van de groep en op het verdere sluiten van verlieslatende winkels. De groep is ervan overtuigd dat herstructureren noodzakelijk is, maar gaat daardoor wel uit van “een verminderde winstgevendheid” en nog verdere dalende omzetten. Pas in boekjaar 21/22 hoopt het bedrijf weer winstgevend te zijn.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN