RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom supermarkten nieuwe modellen omarmen

icon
Food1 oktober, 2020

Waarom plant Colruyt een zeeboerderij en teelt Marks & Spencer verse kruiden in z’n winkels? Zullen we morgen nog vlees eten? Meer dan ooit zijn foodretailers zich bewust van hun maatschappelijke rol, en de coronacrisis versterkt nog de trends. 

 

Groeiend consumentenbewustzijn

Duurzaamheid is geen kwestie meer van ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’: het thema is voorgoed verhuisd naar het innovatiedepartement. Dat zegt toekomstverkenner en innovatiestrateeg Stefaan Vandist. “De supermarkt heeft zich lang kunnen beperken tot een louter economische functie: het distribueren van voeding, op een zo efficiënt mogelijke manier. Maar steeds meer wordt de supermarkt ook een maatschappelijke actor: het is een keuze-architect, die bepaalt wat er op ons bord komt, welke samenstelling onze voeding heeft. De supermarkt is ook een ketenregisseur die in grote mate bepaalt wat en hoe er geproduceerd wordt. Dat is niet nieuw, maar we zien nu dat het consumentenbewustzijn op dit vlak nog nooit zo groot is geweest. Daardoor maken supermarkten sneller de kanteling naar nieuwe modellen.”
 

Vroeger was de waardeketen simpel, aldus Vandist: we produceren op grote industriële schaal, ten koste van het milieu, en we brengen de producten zo goedkoop mogelijk in de rekken. Dat is voorbij: je ziet nu een ware bonanza ontstaan van nieuwe modellen. “Dat is enorm funky. Denk aan spelers die gaan produceren op zee. Aan korte keteninitiatieven, circulaire modellen, stadslandbouw… Wat betekent dat dan voor je marketing en hoe maak je dat dan waarachtig? Hoe maken die duurzame innovaties je merk eigentijds? Hoe vermijd je het risico dat dit betuttelend gaat overkomen?” Dat zijn nu hyperrelevante vragen.

 

‘Diervrije omnivoren’

Eén en ander heeft ook een impact op wat er morgen op het bord van de consument zal liggen. We zien bijvoorbeeld een trend naar clean eating en ‘diervrije omnivoren’ dank zij de technologische evoluties die de productie van laboratoriumvlees mogelijk maken. “Dat betekent niet dat de ‘echte’ vleesconsumptie eindigt, maar het grootindustrieel middensegment zal het moeilijk krijgen: mensen die nog wél authentiek vlees willen eten, zullen bijzonder hoge eisen stellen op het vlak van smaak, kwaliteit, dierenwelzijn…”
 

Een ander interessant begrip dat zich nu aftekent is dat van ‘de nieuwe totaalsmaak’. Consumenten vernieuwen hun kwaliteitsbeleving: het gaat niet alleen meer over smaak, versheid en kwaliteit maar ook over nutritionele waarden, rechtvaardigheid, ecologie en radicale transparantie. Dat worden nieuwe parameters die deel uitmaken van het kwaliteitsidee. En die dus de keuzes van de consument mee bepalen.

 

Nieuwe strategische agenda

Of de uitbraak van de coronacrisis deze langetermijntrends sterk verandert? Bij bedrijven ontstaat er een nieuwe strategische agenda, denkt Vandist: het gaat niet enkel meer om groei en winstgevendheid, maar ook om wendbaarheid of veerkracht. Eigenschappen die noodzakelijk zijn om de coronapandemie of mogelijk andere crisissen die er nog aankomen, te doorstaan. “Denk aan de parabel van de eik en de wilg. De eik is groot en sterk en zal veel stormen doorstaan, maar als hij toch eens omwaait, dan is het einde verhaal. De wilg is kleiner, eleganter en buigzamer. Die veert na een storm snel weer op. Aan consumentenzijde zie je bijvoorbeeld dat mensen gezonder gaan eten, minder vlees gaan eten. Ze zijn van plan om veel duurzamere kleding te kopen, die langer meegaat. Er is echt iets aan het verschuiven in de mentaliteit.”
 

Inspirerende voorbeelden van deze verschuivingen in de voedingssector geeft Stefaan Vandist op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 15 oktober. Ook Lidl, Too Good To Go en Peeters-Govers (het bedrijf achter flink wat franchisewinkels van Albert Heijn en KFC) betreden er het podium. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN