RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ook in traditionele categorieën kan je innoveren”

icon
Food16 oktober, 2020

De coronacrisis verandert de voedingsconsumptie ingrijpend, maar bij Heylen Group zijn ze er sinds de overname van PAB klaar voor: er liggen kansen voor sterke merken, creatieve smaakmakers en eigen ontwikkelingen.

 

Benelux-ambities

Sinds de recente overname van foodbroker PAB, bestaat de foodcluster van Heylen Group uit drie bedrijven die nauw samenwerken: PAB Benelux, dat lang houdbare voedingsmerken commercialiseert; PAB Chilled & Dairy Food, gespecialiseerd in koelverse voeding; en RV Food, distributeur van voeding naar industrie en horeca. De leiding is in handen van vier ervaren managers: Frédéric Vloeberghs (CEO), Peter Verlinde (CFO), Johan Steyaert (industrie en food creation) en Gert Van de Water (marketing).
 

Voor de buitenwereld verandert er eigenlijk niets, benadrukken ze in een gesprek met RetailDetail: de drie vennootschappen blijven bestaan, al gaan ze wel op zoek naar synergie en zullen ze vanaf volgend jaar nadrukkelijker naar buiten treden als één bedrijf met verschillende business units.  “Samen staan we sterker. Er liggen opportuniteiten om de expertise die we hebben opgebouwd in de industrie ook uit te spelen in de retail, en omgekeerd. Het is ook onze ambitie om in Nederland zwaar door te drukken, zowel met ons huidige productportfolio als door eventuele overnames. De Benelux wordt in commercieel opzicht toch meer en meer één markt: kijk maar naar Albert Heijn, Jumbo, Sligro…”

 

Merken ontwikkelen

In elk geval zijn de drie bedrijven erg complementair: “PAB is historisch sterk in het uitbouwen van merken in retail en out-of-home, RV Food staat sterker in industrie en catering. Die puzzel valt mooi in elkaar. De merken die RV Food in het retailkanaal verdeelt, zoals Belcampi, Boretti, Lesieur en Petti, zullen voortaan door PAB worden ondersteund. Ze zullen een sterke impuls krijgen van onze verkoopploeg: we hebben tien mensen op de baan die de winkels bezoeken. Een belangrijke troef. zich concentreert op het ontwikkelen van nieuwe creatieve voedingsconcepten. Daarin zien we opportuniteiten.”
 

Zelf concepten ontwikkelen, dat moet één van de groeipolen worden van de nieuwe foodcluster. De eerste stappen zijn al gezet: een opmerkelijk verhaal in dat opzicht was de lancering in 2019 van Belcampi, de eerste pasta op basis van Belgische tarwe. “We zitten nog niet waar we willen zitten, maar we blijven er sterk op inzetten. We breiden het gamma nu verder uit naar het verssegment. We geloven erin en we zijn er trots op dat we een steentje bijdragen aan de Belgische landbouw.”

 

Groei voor smaakmakers

De coronacrisis heeft uiteraard een grote impact op de foodverkopen en dwingt foodmerken om creatief te zijn. “We zijn actief in verschillende categorieën: de ene categorie lijdt wat meer dan de andere. In onze afdeling industrie is en blijft het een moeilijke periode, al herneemt het lichtjes. On-the-go ziet af: mensen die thuis werken, kopen hun lunch niet meer onderweg. Ook het feit dat de eventsector stilligt heeft ons geen goed gedaan.”
 

Een categorie die wél gunstig evolueert is die van de bereide maaltijden, ook in blik. Producten als ravioli of balletjes in tomatensaus van Panzani, die normaal een stabiel verloop kennen, kregen plots een boost. Ook geraspte kaas zoals die van Pamesello beleefde een sterke groei, net als de creatieve smaakmakers die PAB in z’n aanbod heeft: “Denk aan verschillende nieuwe sauzen van Kikkoman, of de Sriracha van Tabasco, in een knijpfles. Producten die voor heel wat mensen onbekend waren, en die ze nu hebben leren kennen doordat ze thuis anders zijn gaan koken. Daar zien we herhalingsaankopen, dat opent perspectieven. We bewijzen dat je ook kan innoveren met heel traditionele producten.”

 

Gezond en lokaal

Corona heeft enkele bestaande trends versterkt. Gezondheid was al belangrijk voor de crisis en dat is het nu nog meer dan ooit. “Retailers hechten veel belang aan de Nutri-Score, ook al zijn niet alle fabrikanten daar gelukkig mee. Wij gaan dat label ook plaatsen op de gezonde Isio 4 olie van Lesieur.” Verder speelt PABin op biologisch, etnisch, vegetarisch en fairtrade. “We hebben sterke merken met heel creatieve producten. Denk maar aan Innocent, een merk dat meer biedt dan sappen en smoothies, of aan Benecol dat mensen met een te hoog cholesterolgehalte een eenvoudige oplossing biedt. Met Tony’s Chocolonely brengen we de chocolademarkt in beweging: een groeitraject dat veel aandacht vraagt, maar ook heel boeiend is.”
 

Ondanks de sterke groei tijdens de lockdown blijft e-commerce in voeding nog beperkt, maar significant is wel de grotere belangstelling van de consument voor de lokale winkel. “In elke discussie met elke retailer zie je dat de verkopen teruglopen in de geïntegreerde winkels en dat ze in de proximiteitswinkels toenemen. Veel categorieën die een moeilijke tijd beleven in de grote supermarkten, doen het in de buurtwinkel juist beter. Daarom is het goed dat we verkopers op de baan hebben, die deze winkels bezoeken: wij weten welke referenties goed roteren, dus we kunnen advies geven, over die ongelooflijke groeicijfers voor Tabasco Sriracha bijvoorbeeld. Dat is onze sterkte: dat wij niet alleen advies geven aan inkopers maar ook aan de winkeliers.”

 

Twee scenario’s

De negotiaties met de retailers verlopen dit jaar weliswaar in een totaal andere context, en dat is aanpassen: “Alles gebeurt online. Je moet je gesprekspartner dus op een andere manier zien te overtuigen van je plannen. We weten dat de retailers flink meer hebben verkocht, maar ze benadrukken in deze negotiatieperiode ook dat ze veel hogere kosten hebben en ze verwachten een verdere impact van corona naar volgend jaar.”
 

Dat doen PAB en RV Food ook: “We moeten in onze marktbenadering rekening houden met twee scenario’s: ofwel wordt het weer zoals vroeger, ofwel zijn de gevolgen van de pandemie blijvend en dan moet je een plan B hebben. Wat als je geen degustaties kan organiseren in de winkels? Wat als je de consument moeilijker kan aanspreken op de winkelvloer? We zullen wellicht meer inzetten op sociale media, zowel van de merken zelf als van de retailers. Ook de klantenkaarten bieden mogelijkheden, en uiteraard werken de traditionele media nog. Retailers waarderen dat we komen met zulke ‘wat als’ scenario’s. We denken mee.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN