RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone gaat coronavirus te lijf met reorganisatie

icon
Food19 oktober, 2020

Om zich aan te passen aan een nieuwe COVID-wereld en weer aan te knopen met groei, gaat Danone z’n organisatie herstructureren en enkele activiteiten afstoten. Het bedrijf ziet plantaardige zuivelalternatieven sterk presteren.

 

Strategische opties bekijken

Danone voelt de impact van de coronacrisis: in het derde kwartaal daalde de omzet op vergelijkbare basis met 2,5% tot 5,8 miljard euro. Het gevolg van sanitaire maatregelen, gesloten grenzen en wankel consumentenvertrouwen, zegt CEO Emmanuel Faber in een persbericht. Hij wil zo snel mogelijk weer aanknopen met een groeiritme van 3 tot 5% en kondigt daarom enkele structurele maatregelen aan.
 

Onder andere wil de multinational z’n activiteitenportefeuille grondig evalueren: Danone bekijkt de strategische opties voor z’n Argentijnse divisie en voor Vega, een Amerikaans merk van plantaardige proteïnedrankjes. Mogelijk zal het bedrijf ook andere activa tegen het licht houden. Recent nog verkocht de groep z’n resterend belang in het Japanse probioticamerk Yakult om middelen vrij te maken voor andere prioriteiten.

 

Plantaardige groei

Ook de interne organisatie moet op de schop volgens Faber. Er komen twee zogenaamde ‘macro-regionale’ CEO’s om de internationale en de Noord-Amerikaanse activiteiten aan te sturen: zij moeten de lokale executie naar een hoger plan tillen en op zoek gaan naar synergieën over de categorieën heen. Een belangrijke opdracht komt er ook voor een nieuwe COO die strategisch belangrijke functies zal integreren, van onderzoek en ontwikkeling over inkoop tot operaties en kwaliteit.
 

Danone lijdt onder dalende verkopen in het out-of-home kanaal. Vooral de waters ondervinden daar de gevolgen van. E-commerce steeg dan weer met 40%. Essentiële zuivelproducten presteerden goed en plantaardige zuivelalternatieven groeien zelfs met dubbele cijfers. In Europa kon Danone marktaandeel winnen dankzij Actimel, Danette en Alpro.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food2 september, 2025
    Sainsbury’s zet gezichtsherkenning in tegen criminaliteit

    Sainsbury’s rolt gezichtsherkenning uit om de veiligheid van medewerkers en klanten te verzekeren, na een toename van criminele feiten in zijn winkels. Een meerderheid van de klanten zou de toepassing steunen, maar privacygroepen uiten scherpe kritiek.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Frits van Eerd verliest stemrecht als aandeelhouder Jumbo

    Voormalig CEO Frits van Eerd heeft geen stem meer heeft bij besluitvorming over Jumbo. Dat meldt de Nederlandse supermarktketen in een reactie op de veroordeling van haar ex-topman op 7 augustus.

  • icon
    Food2 september, 2025
    Nederlandse en Belgische organisaties tegen voedselverspilling slaan handen in elkaar

    No Waste Army breidt uit naar België en gaat samenwerken met Waste Warriors om samen meer afgekeurde groenten en fruit te redden. De Nederlandse scale-up koppelt zijn infrastructuur en expertise aan de Antwerpse start-up.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Wonen1 september, 2025
    Homefashion Group “onderzoekt opties” voor Leen Bakker en Kwantum
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN