RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Groothandel Sligro genoot (even) van mooie zomer

icon
Food22 oktober, 2020

Groothandelaar Sligro had een betere zomer dan verwacht: de omzet daalde minder dan voorspeld. Het is een welgekomen buffer nu de nieuwe horecasluitingen in België en Nederland voor een nieuwe opdoffer zorgen.

 

10% minder omzet

Sligro haalde in de eerste negen maanden van dit jaar 1,49 miljard euro omzet, wat 14,4% minder is dan een jaar eerder. De coronacrisis hakte er hard in op de horecaleverancier, en de nieuwe coronamaatregelen die momenteel de restaurants en cafés zowel in België en Nederland dicht houden doen er nu nog een schep bovenop. Het Nederlandse bedrijf durft dan ook geen prognoses uit te spreken voor de rest van dit jaar.

Toch viel het voorbije kwartaal beter mee dan verwacht: de omzet daalde weliswaar met 9,5% naar 547 miljoen euro, maar dat was minder grote terugval dan in de eerste helft van het jaar. Met name het mooie weer deze zomer zorgde voor een (tijdelijke) heropleving van de horeca. Analisten van ING menen dat de kwartaalcijfers in Nederland een heuse meevaller waren, terwijl België volgens verwachting heeft gepresteerd.

 

Océan Marée stopgezet

Zelf zegt Sligro marktaandeel te hebben gewonnen in Nederland, waar de groothandelaar al marktleider is, en ook in België doet het bedrijf het beter dan sectorgenoten. Alleen betreurt het beursgenoteerde bedrijf daar helemaal geen controle over te hebben: “De invloed die wij zelf kunnen uitoefenen op de ontwikkeling van onze afzetmarkten als gevolg van COVID-19 is nihil. Het is voor ons een gegeven en wij gaan om met de omstandigheden zoals ze nu eenmaal zijn”, klinkt het.

Als respons probeert de foodservicespeler toch de kosten te beperken door gedeelde diensten in Nederland en België meer met elkaar te integreren. Dat kost verschillende directeurs wel hun baan en ook het Belgische visbedrijf Océan Marée wordt stopgezet. Ook is Sligro bezig met de uitrol van een nieuw digitaal bestelplatform, aangezien online goed is voor zo’n 70% van het volume.

Om met de nieuwe horecasluitingen om te gaan, zegt het bedrijf voldoende financiële reserves te hebben. Er zouden eerder dit jaar goede afspraken met de bank en financiers zijn gemaakt en ook de nieuwe gesprekken over toekomstige financiering verlopen “in relatieve rust”. In Nederland zijn nu tijdens de tweede lockdown de fysieke winkels ook weer opengesteld voor particulieren en in België blijven de vestigingen voor iedereen open tot het einde van het jaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN