RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ook Moskou krijgt onbemande Amazon Go-variant

icon
Food26 oktober, 2020

De Russische supermarktgroep X5 heeft in Moskou een eerste onbemande, contactloze winkel geopend. Klanten kunnen 7 dagen op 7 tot middernacht terecht.in de automatische shop die is geïnspireerd door Chinese zelfscanwinkels en Amazon Go.

 

Wat stedelingen nu nodig hebben

In Moskou geeft X5 Retail Group een nieuwe betekenis aan ‘convenience’ met de opening van een gemakswinkel die 7 dagen op 7 van 7 uur ’s morgens tot middernacht open is, zonder dat er een medewerker aan te pas komt. Klanten gaan er binnen en buiten met hun smartphone, en ook het scannen en betalen van producten gebeurt mobiel. Hoewel er een (onbemande) kassa is voor wie dat wil, hoeven klanten niet aan te schuiven: het afrekenen gebeurt in de app bij het naar buiten gaan.

De winkel, onder de formule Pyaterochka, is gevestigd de Velaskesa Boulevard en heeft een oppervlakte van slechts 80 vierkante meter. Het aanbod van zo’n 900 producten is gericht op jonge moderne stadsbewoners – millennials en generatie Z – die “de voorkeur geven aan snelle en contactloze aankopen bij winkels in de buurt”. Er wordt in de winkel onder meer verse koffie en een alledaags versassortiment aangeboden.

Na de proefperiode wordt op basis van de feedback beslist over een verdere uitrol van het concept, maar nu al is de groep vastberaden om ook in andere buurten van de stad dergelijke tests op te zetten. Zeker nu in coronatijden komt het concept volgens de retailer namelijk van pas: “De mogelijkheid om gewoon de winkel binnen te springen, te kopen wat je nodig hebt en onnodige sociale interacties te vermijden is precies wat klanten nodig hebben tijdens deze gezondheidscrisis”, aldus algemeen directeur Sergei Goncharov.

 

Technologieën komen samen

Praktisch gezien functioneert de winkel als een soort ‘smart home’, zegt X5, met een ‘internet of things’-architectuur die dankzij speciale sensoren “de ingangen, uitgangen, de locatie van klanten en de verlichting in de winkel bewaakt”. De winkel is bovendien uitgerust met CCTV, terwijl de app een chatfunctie en een hotline aanbiedt voor klanten met vragen of problemen. De sensoren houden ook de sociale afstand en de algemene veiligheid in de gaten.

Net zoals bij Amazon Go zijn er ook intelligente camera’s en sensoren die kunnen vaststellen of klanten producten werkelijk kopen, of ze enkel uit het schap hebben gehaald en teruggezet. De meeste technologische oplossingen zijn door het bedrijf zelf ontwikkeld. “Sommige van deze systemen zijn al bekend: zelfscankassa’s, elektronische prijslabels en het Express-scansysteem bestaan al een aantal jaren”, geeft algemeen directeur Sergei Goncharov grif toe, maar nu komen ze samen in een nieuwe winkelbeleving. 

X5 zegt de technologieën allemaal grondig te hebben getest en ze nu met het volste vertrouwen te kunnen uitrollen. Tijdens de eerste weken na de opening is niettemin een medewerker aanwezig om vragen van klanten te beantwoorden en erop toe te zien dat iedereen zich aan de coronavoorschriften houdt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN