RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online meer dan ooit groeimotor voor Ahold Delhaize

icon
Food4 november, 2020

Supermarktgroep Ahold Delhaize kende afgelopen kwartaal opnieuw een sterke groei dank zij de coronacrisis. Online gaat het bijzonder hard: de retailer kondigt investeringen aan om z’n e-commercecapaciteit nog gevoelig op te drijven.

 

Bezorgdiensten succesvol

De omzet steeg bij Ahold Delhaize met 6,8% tot 17,8 miljard euro. In de VS bedroeg de vergelijkbare groei 12,4%, in Europa was dat 7,5%. Die groei is hoofdzakelijk te verklaren door het veranderend koopgedrag als gevolg van de coronacrisis: mensen koken vaker thuis. Diezelfde crisis veroorzaakt echter ook hogere kosten voor de retailer. Daardoor steeg de onderliggende operationele marge met slechts 0,2% tot 4,6%. In Europa daalde die marge met 0,5% tot 4,3%. Zowel in België als in Nederland boekte de retailer opnieuw marktaandeelwinst. 
 

Opmerkelijk is vooral de sterke groei online: de verkopen gingen met 62,6% vooruit, in de VS zelfs met 114,7%, in Europa met 48,6%. Al dit jaar zal de groep z’n doelstelling behalen om 7 miljard euro onlineomzet te bereiken, één jaar vroeger dan gepland. Bij bol.com steeg de omzet met 45,6%. Het platform heeft nu al 37.000 partners aan boord, die hun verkopen met 73% zagen groeien. De retailer kondigt dan ook investeringen aan om de onlinecapaciteit met 100% te verhogen in de VS en met 50% in Europa.
 

De nieuwe bezorgdienst van Albert Heijn in de Antwerpse regio kende een veelbelovende start, meldt de retailer, en ook de gratis bezorgdienst voor kleinere gezinnen die recent in Haarlem van start ging, zal naar bijkomende markten uitbreiden. Bol.com breidde uit naar het Franstalige landsgedeelte in België en wist al duizenden Belgische partners aan te trekken. In heel Europa rolt Ahold Delhaize ook de installatie van elektronische schaplabels uit: tegen het eind van dit jaar zullen ze in zo goed als alle Albert Heijn en Delhaize-filialen geïnstalleerd zijn.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN