RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo tilt Amazon categoriemanagement naar een hoger plan

icon
Algemeen12 november, 2020

Digitalisering heeft een grote impact op de samenwerking tussen retailers en hun leveranciers. Bij Amazon en andere e-commercespelers draait het niet langer alleen om categoriemanagement, maar vooral om SKU management. Is jouw organisatie daar klaar voor?

 

Leer omnichannel denken

Dat online vandaag de grootste bijdrage levert aan groei, daarover zou eigenlijk geen discussie meer mogen bestaan. Elke organisatie moet de omslag maken naar ‘online first’. Maar met een digitale partner verloopt samenwerken toch heel anders, weet Stijn Demeersseman, die na een internationale loopbaan van 20 jaar bij traditionele FMCG-marketingiconen als Procter & Gamble en L’Oréal de sprong waagde naar Amazon, waarvoor hij vanuit Londen de personal care appliances activiteiten aanstuurt.
 

“Vroeger, toen ik nog key account manager was, verliep dat samenwerken relatief eenvoudig. De bevoorradingsketen tussen jezelf als leverancier en bijvoorbeeld een Carrefour of een Colruyt, was heel lineair. Maar als ik vandaag hier in het VK een fles cola wil kopen, dan kan ik die natuurlijk bij Tesco gaan halen, maar ik kan ze ook bestellen via Deliveroo, en Deliveroo gaat die fles dan zelf oppikken in een BP tankshop bijvoorbeeld. Ik kan ze ook bij Amazon kopen, of via Morrison’s, de supermarktketen die op het Amazon platform zit, of ik kan ze via Amazon Fresh laten bezorgen… Kortom: je kan als accountmanager of sales manager niet meer lineair denken, je moet omnichannel denken. En je moet daarbij heel consistent zijn, want niemand weet welke retailer morgen welke andere retailer gaat overnemen.”

 

Diepgang én snelheid

Bovendien verloopt de klantenreis in de digitale wereld totaal anders. Wie een zoekopdracht ingeeft als shopper, ziet geen categorie, maar individuele SKU’s. “En zodra stemassistentie doorbreekt wordt dat nog meer het geval: dan zal je als shopper misschien nog maar één product te zien krijgen.” Dat blijft niet zonder gevolgen. Stijn Demeersseman stelt het wat provocerend: “Het is de dood van categoriemanagement zoals we het vroeger kenden. Voortaan gaat het om SKU management: wat zijn mijn topreferenties, wat is daarvan de aankoopfrequentie, waar zit de loyaliteit? Dat is complex. De vraag is of organisaties klaar zijn om die ommezwaai te maken.”
 

Men zegt wel eens dat data de nieuwe olie is, maar uiteindelijk beschikt Amazon vandaag niet over zoveel méér data dan andere retailers. “Automatisering en datavisualisatie heeft er wel voor gezorgd dat de snelheid waarmee je die data kan analyseren enorm is toegenomen. Dat maakt het verschil. Als je me vraagt waarom Amazon het zo goed doet, dan is dat omdat ze erin slagen om zowel heel diep te gaan als heel snel. De hele organisatie is daarop gebouwd.” Daarom moeten bedrijven zichzelf omvormen en online leren omarmen: digitaal is de job van iedereen, niet van een aantal digitale experten.
 

Wat we nog meer kunnen leren van Amazon? Dat vertelt Stijn Demeersseman op donderdagochtend 3 december, tijdens het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. Een 100% coronaproof en toegankelijk geprijsd livestreamevent met verder onder andere Luc Suykens, Harley Procter Marketing Director bij Procter & Gamble; Raffael Li Preti, VP Commercial Unit Fresh bij Delhaize; Luc Desmedt van LD&Co en Stefan Van Rompaey van RetailDetail.  Via deze link vind je meer informatie en kan je je tickets bestellen. Tot dan! 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN