RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primeur: AD Delhaize franchisenemer opent Albert Heijn supermarkt

icon
Food12 november, 2020

In Willebroek opent Albert Heijn volgende week zijn 55ste Belgische supermarkt. Opmerkelijk detail: de franchisenemer heeft aan de overkant van de straat al een AD Delhaize. “Het bewijs dat beide formules perfect complementair zijn,” reageren Albert Heijn en Delhaize in koor.

 

Twee complementaire merken

Op woensdag 18 november opent Albert Heijn aan de Dendermondsesteenweg in Willebroek, in een pand waar voordien een Carrefour Market gevestigd was. Kleine bijzonderheid: aan de overkant van de straat bevindt zich een AD Delhaize supermarkt. Beide winkels worden uitgebaat door franchisenemer Frédéric Van Hoecke. Het is niet de eerste locatie waar beide formules in elkaars onmiddellijke nabijheid zitten, maar het is wél de eerste keer dat een Delhaize-ondernemer de kans krijgt om een Albert Heijn winkel uit te baten. Eigenlijk is het een logische evolutie, vinden beide zustermerken.
 

“Wat ons betreft is dit het perfecte bewijs dat de twee formules naast elkaar kunnen floreren,” zegt Albert Heijn-woordvoerder Ann Maes aan RetailDetail. Ook in retailpark Pajot in Sint-Pieters-Leeuw bijvoorbeeld opende Albert Heijn dit jaar al een supermarkt vlakbij een Delhaize-filiaal. “Het is simpel: we hebben twee sterke merken die volledig complementair zijn. De strategische focus van die twee merken is anders. Met Albert Heijn spelen we sterk op de prijs en het verrassende assortiment dat fundamenteel verschilt van dat van Delhaize, waar men sterker de kaart trekt van kwaliteit, vers en gezond.”

 

Geen kannibalisatie

“We zien dat onze ondernemers ambitie hebben om te groeien en meer winkels uit te baten,” reageert Roel Dekelver van Delhaize. “We ondersteunen hen graag, maar soms is er in hun regio geen ruimte meer om nog een Delhaize te openen. Daarom hebben we groen licht gegeven om een aantal proefprojecten op te starten waarbij Delhaize-uitbaters een winkel van Albert Heijn kunnen openen. Als een zelfstandige ondernemer ervoor kiest om in de nabijheid van zijn Delhaize een Albert Heijn te openen, dan toont dit voor ons aan dat beide formules complementair zijn en dat er geen kannibalisatie zal zijn. Een beter bewijs ga je niet vinden.”
 

Het is een test, benadrukt hij wel. “Het is de eerste keer en we zullen zien wat het geeft. Maar we steunen dit: het is een logische evolutie, we behoren tot dezelfde familie. Er staat overigens wel een Chinese muur tussen de twee zaken: het zijn twee verschillende ondernemingen die elk hun eigen commerciële koers varen.”
 

Zullen nog meer Delhaize-ondernemers de kans krijgen om een Albert Heijn te openen? “Dat is op dit moment nog niet aan de orde, dit is voorlopig een alleenstaand verhaal. Maar we hebben sowieso nog veel expansieopportuniteiten in Vlaanderen,” zegt Ann Maes. Plannen in de andere richting zijn er momenteel niet: er is dus nog geen sprake van dat Albert Heijn-ondernemers ook een Delhaize zouden uitbaten.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN