RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce nog geen prioriteit voor Action

icon
Algemeen16 november, 2020

De testprojecten die discountketen Action heeft opgezet met afhaalpunten, zijn geen doorslaand succes: de retailer moet het in de eerste plaats hebben van de verkoop in z’n fysieke winkels en blijft inzetten op expansie.

 

Winkels blijven groeien

Zopas publiceerde koopjesketen Action alweer bijzonder sterke cijfers, ondanks de winkelsluitingen als gevolg van lockdowns in verschillende landen. Het coronavirus kan de retailer nauwelijks afremmen. En in tegenstelling tot veel sectorgenoten ziet het bedrijf weinig heil in e-commerce: de fysieke winkels blijven immers sterk groeien, zegt topman Sander van der Laan in De Tijd: “In ons businessmodel is e-commerce in zekere zin nog altijd geen prioriteit. Onze winkels blijven meer klanten lokken, en die kopen ook meer. Vorig jaar groeiden onze bestaande winkels met 5,6 procent.”
 

De CEO ziet dat het model van Action twee sterktes heeft: “We bieden alledaagse producten aan tegen een lage prijs en onze winkels verrassen. Twee derde van het assortiment verandert voortdurend. Door de groei van onze winkels waren we op korte termijn niet geïnteresseerd in e-commerce.”

 

Click & collect boomt niet

Omdat de winkels in België en Frankrijk dicht moesten tijdens de lockdown, besloot de retailer om toch afhaalpunten te openen in enkele Franse winkels en in de regio rond Antwerpen. Een defensieve test die nog geen overweldigende resultaten oplevert, zegt Judia Elkadi, die directeur is van Action België: “Het is nog altijd erg lastig die afhaalpunten te organiseren. Klanten moeten de pakjes buiten afhalen, want binnen mag dat niet. Onze vijf afhaalpunten boomen nog niet. Het is een project op de achtergrond, want onze fysieke winkels slurpen nu al onze aandacht op. We willen ze weer allemaal volledig openen, met ons complete assortiment.”
 

De retailer blijft inzetten op fysieke expansie, al is de sterkste groei in de Benelux nu wel achter de rug. In België wil de discounter van 188 naar 200 winkels evolueren, in Duitsland opent binnenkort de 400ste winkel. Frankrijk heeft Nederland voorbijgestoken als grootste markt. Recent ging de retailer van start in Tsjechië, volgend jaar zijn Italië en Spanje aan de beurt. Over vijf jaar wil Action in twaalf landen winkels hebben, tegenover acht op dit moment. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN