RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Walmart verkoopt Japanse dochter Seiyu

icon
Food16 november, 2020

Walmart verkoopt het grootste gedeelte van de Japanse retailer Seiyu aan investeringsmaatschappij KKR en e-commercebedrijf Rakuten. Het bedrijf, dat geleid wordt door de Belg Lionel Desclée, stond al een tijdje in de etalage.

 

Desinvesteringen

De deal, die Seiyu waardeert op 172,5 miljard yen (1,39 miljard euro), komt er na eerdere geruchten dat Walmart Japan wilde verlaten. KKR verwerft nu 65% van de Japanse supermarktketen, meldt The Guardian. Rakuten, dat al een online samenwerkingsverband heeft met Seiyu, krijgt 20% van de aandelen in handen terwijl Walmart zelf een minderheidsbelang van 15% behoudt.

 

De Seiyu-deal is de laatste afstoting van ondermaats presterende activa door Walmart, na zijn vertrek uit onder andere Groot-Brittannië (Asda) en Argentinië. Op die manier wil de retailer geld vrijmaken voor initiatieven in groeimarkten als China (Sam’s Club) of India (Flipkart). De grootste retailer ter wereld betrad de Japanse markt in 2002. Het bedrijf nam toen een belang van 6% in het noodlijdende Seiyu, en bouwde die deelname stelselmatig uit in de jaren nadien. In 2008 volgde uiteindelijk de volledige overname door Walmart. 

 

Beterschap

Japanse media meldden twee jaar geleden al dat Walmart Seiyu, dat ongeveer 330 supermarkten exploiteert, wilde verkopen voor 300 tot 500 miljard yen (2,4 tot 4 miljard euro). Maar kennelijk was die prijs veel te hoog, want er kwam geen schot in de zaak. Begin vorig jaar benoemde Walmart alsnog Lionel Desclée tot nieuwe CEO van zijn Japanse dochter.

 

Dat er nu toch een koper gevonden werd – weliswaar aan een veel lagere prijs – heeft wellicht ook te maken met de betere resultaten en vooruitzichten van Seiyu. In 2019 boekte de Japanse tak van Walmart een bescheiden nettowinst van 47 miljoen yen (380.000 euro), terwijl het bedrijf de jaren voordien bijna ononderbroken rode cijfers schreef. Seiyu gaf eerder op het jaar ook al aan dat de coronapandemie de belangstelling voor online boodschappen in Japan had versterkt. Sinds 2018 werkt de retailer op dat vlak samen met Rakuten.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN