RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Zalando een divers en inclusief bedrijf wil worden

icon
Mode17 november, 2020

Zalando heeft voor het eerst een diversiteits- en inclusierapport voorgesteld, waarin het meer inzicht geeft over zijn inspanningen en engagementen op dat vlak. Het modeplatform wil het rapport voortaan jaarlijks publiceren.

 

Vooruitgang, maar ook nog veel werk

Zalando nam het afgelopen jaar diverse initiatieven om de winkelervaring diverser en inclusiever te maken. In het assortiment is naar eigen zeggen aandacht voor alle maten en het bedrijf werkt met een groep diverse modellen, die alle klanten horen te vertegenwoordigen. Aan het beauty-assortiment zijn nu producten voor alle huidtinten toegevoegd en er werden ook meer merken aan boord gehaald die eigendom zijn van leden van minderheidsgroepen. Tegen 2022 wil de webwinkel ten minste 70 black-owned merken aanbieden. Verder is de toegankelijkheid van alle websites en apps verbeterd voor klanten met een beperking.

 

In 2019 stelde Zalando zich tot doel om tegen eind 2023 tot een evenwichtige vertegenwoordiging van vrouwen en mannen te komen in de zes hoogste managementlagen. Op dit moment is dat doel enkel bereikt in de Supervisory Board, die nu voor 56% uit vrouwen bestaat. Ook op het niveau van Senior Vice President werd een sterke vooruitgang geboekt: het aandeel vrouwen is er verdubbeld. Toch heeft het platform op dit vlak nog veel werk voor de boeg, want de Management Board bestaat nog steeds uitsluitend uit mannen.

 

Ook binnen de technische teams zijn mannen trouwens sterk oververtegenwoordigd, want slecht 17% van de medewerkers zijn hier vrouwen. Zalando wil dat aandeel tegen 2023 optrekken tot 40%. Het bedrijf zal 5 miljoen euro investeren om meer vrouwen in technische functies aan te trekken, te ondersteunen en ervoor te zorgen dat ze ook blijven.

 

Loonkloof

Het rapport biedt ook inzicht in de loonkloof bij Zalando. Die bedraagt er 1%, terwijl het gemiddelde voor Duitsland in vergelijkbare functies op 6% ligt. Wanneer men echter de vergelijking maakt tussen mannen en vrouwen onafhankelijk van hun functie, is de loonkloof 22%. Dit komt vooral omdat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in hogere functies en in technologie. Zalando wil die loonkloof in de toekomst verder dichten.

 

“We streven ernaar om een divers en inclusief bedrijf te zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit ons op de lange termijn tot een succesvollere onderneming zal maken“, zegt co-CEO Rubin Ritter. “Onze missie is om het startpunt te worden voor mode en we willen bij dit proces iedereen betrekken. Transformatie vraagt tijd. We staan nog aan het begin, maar de vooruitgang in het afgelopen jaar laat zien dat we op de goede weg zijn.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN