RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jassenmaker Moncler koopt streetwearmerk Stone Island

icon
Mode9 december, 2020

Het Italiaanse luxelabel Moncler doet in coronatijden zijn allereerste overname: het jassenmerk betaalt 1,15 miljard euro voor Stone Island, een Italiaans streetwearmerk dat vooral aanslaat bij jongeren.

 

Italiaanse LVMH-rivaal in de maak?

Ondanks de coronacrisis, is de luxesector een nieuwe miljardenovername rijker. Het Italiaanse Moncler neemt kleinere sector- en landgenoot Stone Island over voor 1,15 miljard euro. Toch is het een ongewoon huwelijk: terwijl Moncler vooral bekend staat om zijn donzen jassen, richt Stone Island zich eerder op streetwear. Het is ook de eerste overname ooit voor Moncler.

Analisten zien het als een teken aan de wand dat Moncler een eigen Italiaanse “luxehub” wil vormen en zo de concurrentie wil aangaan met dominante megaholdings LVMH en Kering, die zelf ook steeds meer in Italië actief worden. “Dit is het juiste moment, omdat het in zo’n moeilijke tijd de veerkracht van Italië onderstreept,” geeft Moncler-topman Remo Ruffini ook zelf aan. 

 

“We hoeven niet te wachten”

Het was Ruffini die Moncler in 2003 uit de financiële moeilijkheden heeft gehaald en de jassenproducent omturnde tot een beursgenoteerd luxehuis met een marktwaarde van 11 miljard euro. Vorig jaar bedroeg de omzet 1,6 miljard euro, vooraleer de coronacrisis de cijfers dit jaar onderuit haalde. Toch kijkt Ruffini al vooruit: “We hoeven niet te wachten tot deze crisis voorbij is. Op dit moment gaat alles sneller. We willen echt klaar zijn om al in een andere fase te zitten als deze crisis voorbij is”, zegt de topman tegenover Vogue.

De gesprekken met Stone Island begonnen zo’n negen maanden geleden, omdat Ruffini veel potentieel ziet in het merk, dat vooral populair is bij jongeren van Generatie Z. “Het doet me denken aan Moncler 10 jaar geleden”, klinkt het. Stone Island haalt momenteel net zoals zijn overnemer toen het merendeel van de omzet uit wholesale (80%) en is nog niet aanwezig op de belangrijke Chinese markt, noch in de Verenigde Staten. Binnen de vijf jaar denkt Ruffini daarom de omzet te kunnen verdubbelen.

De helft van de aandelen van Stone Island zijn momenteel in handen van eigenaar en CEO Carlo Rivetti, die de helft cash uitbetaald krijgt en de andere helft in aandelen. Nog 19,9% van de aandelen wordt overgenomen van andere familieleden. In een later stadium hoopt Moncler ook het resterende belang van 30% van Temasek, het staatsvehikel van Singapore, over te nemen. Temasek ook al een klein aandeel in Moncler.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN