RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beloning voor wie annuleert bij HelloFresh

icon
Food23 december, 2020

HelloFresh kan niet meer volgen op de Duitse thuismarkt. De vraag is zo geëxplodeerd dat de aanbieder van maaltijdboxen klanten omkoopt om hun bestelling voor deze week te annuleren: wie afzegt, krijgt tien euro.

 

Annuleren is helpen

Vaste klanten van HelloFresh in Duitsland kregen begin deze week een ongewoon aanbod: als ze hun bestelling annuleren, stort de bezorger van maaltijdboxen tien euro op hun rekening als bedankje. Daarmee wil het bedrijf, dat in 2020 de vraag zag verdubbelen, Duitsers overtuigen om alsnog zelf hun feestmenu samen te stellen.

“Met uw hulp zullen wij ervoor zorgen dat onze capaciteit bij de jaarwisseling zijn grenzen niet bereikt en dat wij onze service ook in de toekomst naar tevredenheid kunnen blijven aanbieden”, zo staat te lezen in een e-mail, aldus het Duitse Handelsblatt. Het aanbod was slechts geldig tot middernacht.

 

Concurrentie van gorilla’s

Hellofresh valt met andere woorden ten prooi aan het eigen succes. De koers van het aandeel is dit jaar meer dan verdrievoudigd en het bedrijf zal 2020 naar verwachting ook voor het eerst winstgevend afsluiten, maar de toevoerketen kan blijkbaar niet volgen. Volgens HelloFresh ligt het probleem bij de leveranciers, die minder produceren door de feestdagen. Bovendien kan de bezorger momenteel geen vaste leveringstijden garanderen.

De vraag is of klanten veel begrip zullen opbrengen voor de problemen, zeker nu tijdens de feestdagen of als ze nog maar pas overstag zijn gegaan voor HelloFresh. Er komen immers steeds meer concurrenten op de markt, die het gemak van food aan huis naar de consument brengen. Zo is Gorillas een belangrijke nieuwe uitdager: de start-up maakte al furore in Berlijn en Hamburg met aan huis geleverde boodschappen, nota bene binnen de tien minuten, en is vorige week ook in Amsterdam van start gegaan.

 

Groei nodig voor winst

In 2021 voorspelt HelloFresh een groei van 20 à 25%; veel minder dan de verdubbeling in de eerste negen maanden van dit jaar, maar veel beter dan analisten verwachten. Zij vrezen een terugval van zodra het corona-effect wegebt, terwijl dit jaar duidelijk bleek dat HelloFresh groei nodig heeft om winst te kunnen maken. 

Vorig jaar boekte het Duitse bedrijf nog een brutoverlies van ruim 38 miljoen euro, anno 2020 is dat 273 miljoen euro boven nul. Om de groei te bestendigen neemt HelloFresh in de VS de producent van kant-en-klare maaltijden Factor75 over.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN