RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever maakt schoon met zeewier

icon
Schoonheid/verzorging6 januari, 2021

Unilever investeert miljoenen in zeewier: de FMCG-producent ontwikkelt schoonmaakmiddelen met algen en wil er ook zelfreinigende oppervlakken mee creëren. Een beloftevolle markt, gelooft de maker van Cif en Dove.

 

Vuil blijft niet hangen

Poetsen we binnenkort met zeewier? Met die bedoeling gaat Unilever een joint venture aan met investeringsgroep Innova Partnerships. Samen willen ze Lactam op de markt brengen, een biotechnologie die voorkomt dat vuil en microben zich hechten aan oppervlakken met behulp van zeealgen. “Op zeewier vormen zich geen laag biofilms, het is altijd schoon, omdat het een eigen afweermechanisme heeft gevormd”, legt ondervoorzitter Jonathan Hague uit aan de Financial Times.

Sinds het de technologie tien jaar geleden in een vroeg stadium kocht, heeft Unilever al zo’n 8 miljoen pond (8,85 miljoen euro) gespendeerd aan de ontwikkeling. Nu komen de eerste consumentenproeven eraan. “Als je dit regelmatig in de badkamer gebruikt, zou de zwarte schimmel op je tegels gewoon niet groeien”, aldus nog Hague. “Je zou een zichtbaar en aantoonbaar schoner oppervlak hebben.”

 

Schoenen die nooit ruiken

Maar het potentieel van zeewier overstijgt de consumentenmarkt vele malen, denkt Hague. Unilever vormt de joint venture precies om de technologie ook in licentie te kunnen geven in de potentieel “veel grotere” business-to-businessmarkt. Het product creëert zelfreinigende oppervlakken, wat bijvoorbeeld voor geurloze schoenen of altijd propere bankbiljetten kan zorgen. Er lopen ook al gesprekken rond tandheelkundige toepassingen. 

Unilever ziet zelfs al duurzame mogelijkheden: als er zich bijvoorbeeld geen vuil hecht aan de romp van een schip, ervaart dat minder weerstand en dat zou een verschil kunnen maken in uitstoot. “Als we erin slaagden om Lactam op de romp van elk schip ter wereld te krijgen, kun je ongeveer 10% van de brandstofuitstoot besparen”, klinkt het.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juni, 2025
    The Body Shop keert via Inno terug naar België

    The Body Shop komt terug naar België: de nieuwe licentiehouder voert verregaande gesprekken met warenhuisketen Inno over een shop-in-shopconcept. Daar stoppen zijn ambities evenwel niet: ook eigen Belgische winkels en een herintrede in Zwitserland zitten in de pijplijn.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN