RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg spendeert 18% minder online

icon
Algemeen7 januari, 2021

Hoe gek het ook klinkt in volle coronacrisis, de totale e-commercemarkt in België is in het derde kwartaal van 2020 met 500 miljoen euro gekrompen, 18% minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Wat was er aan de hand?

 

Driekwart uitgaven zijn spullen

In het voorbije derde kwartaal gaven de Belgen samen 2,2 miljard euro online uit, 18% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder het geval was. Dat is vooral omdat er door de coronacrisis nauwelijks nog reizen of tickets verkocht werden: waar de dienstensector in 2019 nog goed was voor meer dan de helft van alle online bestedingen, is dat aandeel in 2020 teruggevallen tot 25%.

 

Het coronajaar gaf wel een duidelijke boost aan de onlineverkoop van fysieke spullen. Waar in de eerste negen maanden van 2019 voor 3,7 miljard euro aan producten werd gekocht, was dat nu voor 4,9 miljard euro. Voornamelijk de categorie kleding is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en staat nu zelfs op de eerste plaats in de productcategorieën.

 

Grafiek: BeCommerce 2021

 

Ook na de lockdown

Opvallend is dat die online groei ook stand hield tijdens de versoepelingen in de zomermaanden, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van e-commerce – die door de corona-epidemie is ingezet – verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen. Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”

 

Shoppen met de smartphone wordt daarbij steeds populairder: 1 op 3 heeft minstens één aankoop gedaan met de smartphone. Toch wordt nog steeds de helft van de uitgaven online met de laptop gedaan.

 

Bancontact op eerste plaats

In het derde kwartaal gebeurde 43% van de aankopen via Bancontact. Een kwart van de onlinebestellingen werd betaald per kredietkaart, terwijl PayPal goed is voor een marktaandeel van 17%. “Bancontact online staat daarmee voor het eerst op de eerste plaats en dus niet langer de kredietkaart”, concludeert Geeroms.

 

Uit de resultaten maakt BeCommerce echter ook op dat de kredietkaart vaker gebruikt wordt voor grotere aankopen. Wellicht zal de kredietkaart zijn plaats dus terugwinnen wanneer er weer meer reizen en evenementen worden geboekt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN