RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jef Colruyt: "De keten moet korter en duurzamer"

icon
Food8 januari, 2021

Colruyt Group ging met duurzaamheid aan de slag om kosten te besparen, vandaag heeft de supermarktgroep 150 duurzaamheidsprojecten lopen. CEO Jef Colruyt ziet onder meer potentieel in lokale distributieketens, windenergie omzetten in waterstof en gerecycleerd plastic.

 

Twaalf werven, vier thema’s

Een discountmentaliteit en duurzaamheid kunnen perfect samengaan, zo bewijst Halse supermarktgroep Colruyt. Al in de jaren zestig hoopte de retailer prijzen te kunnen verlagen door te besparen op elektriciteit, in de jaren negentig werd duurzaamheid echt een onderdeel van het DNA van de groep. Dat vertelt CEO Jef Colruyt in een interview met Trends.

Vandaag lopen er liefst 150 verschillende projecten, van windenergie tot koelkarren met vloeibaar ijs. Intern worden ze onderverdeeld in “twaalf werven”, gebaseerd op de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties, maar voor de consument worden ze gegroepeerd in vier thema’s. Gezondheid, samenleven, dierenwelzijn en milieu blijken voor klanten immers de prioritaire topics te zijn.

Hoewel veel multinationals tegenwoordig beloven klimaatneutraal of zelfs klimaatpositief te worden binnen afzienbare tijd, ziet Colruyt dat iets genuanceerder. Uitstoot is namelijk onvermijdelijk, en dat moet dan gecompenseerd worden. De Belgische retailer stoot vandaag zo’n 100.000 ton CO2 per jaar uit, klinkt het eerlijk. Die cijfers dalen jaarlijks, van 17 ton CO2 per miljoen euro omzet in 2008 naar 12 ton CO2-equivalent in 2019, en moeten nog verder zakken: “In 2020 zal daar nog eens 28 procent vanaf gaan. We zoeken continu naar mogelijkheden om nog beter te doen.”

 

De waardeketen is te lang

Waar nog verbetermogelijkheden te vinden zijn? Jef Colruyt gelooft onder andere in het analyseren van data, bijvoorbeeld over waterverbruik, een landbouwbeleid dat “toch sneller zou kunnen gaan” door zelf de boer op te gaan en het opslaan van windenergie als waterstof. “Ik denk dat iedereen wel aanvoelt dat de landbouwketen tot en met de eindconsument heel lang is. Voor een aantal productgroepen zullen we alternatieven moeten vinden”, verdedigt de topman zijn omstreden beslissing om zelf landbouwgronden aan te kopen.

Ook verticale landbouw begint vruchten af te werpen: de binnenshuis gekweekte kruiden die Bio-Planet verkoopt, hebben een “enorm effect” qua grondoppervlakte en oogsten hun eerste successen. In de toekomst ziet Colruyt bovendien meer lokale distributiekanalen opkomen, met name via e-commerce: “Je zal dan bijvoorbeeld kunnen zien welke producten beschikbaar zijn in een straal van 15 kilometer.”

Colruyt Group pompt ondertussen nog 700 miljoen euro in ook vijf nieuwe sorteercentra en vier fabrieken om plastic te recycleren met Fost Plus. De retailer hoopt meer met recycleerbaar plastic te kunnen doen, zeker nu consumenten door de coronapandemie toch weer meer verpakkingen willen. De coronacrisis heeft dus niet voor andere prioriteiten gezorgd, maar integendeel de nood aan samenwerking en duurzame innovatie nog duidelijker gemaakt. Zo hoopt Jef Colruyt dit jaar ook verder netwerken te bouwen van “mensen met goede intenties rond thema’s zoals grondstoffen en biodiversiteit”. “Laat ons zoeken naar manieren om de dingen anders aan te pakken”, klinkt het.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN