RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlandse bedrijven nog beginnelingen sociale media

icon
Algemeen17 april, 2013

Helft gebruikt sociale media (nog) niet

Een eerste opvallende conclusie is dat de helft van de ondervraagde bedrijven nog geen gebruik maakt van sociale media. Bijna één op vijf verkondigde zelfs dat ze dat in de toekomst niet zullen gaan doen. In een maatschappij waar bij wijze van spreken iedereen sociale media gebruikt, is het opvallend dat zoveel bedrijven momenteel nog niet mee op de kar zijn gesprongen.

 

Op de vraag waarom hun bedrijf sociale media nog niet omarmd heeft, antwoordde 34% dat het niet relevant is voor hun sector. Een aannemelijke reden, moest er een sector uitspringen waar de meeste bedrijven er zo over dachten. Dat is echter niet het geval en dus lijkt er een splitsing te ontstaan tussen bedrijven die nut zien in sociale media en bedrijven die dat niet zien.

 

Weinig strategie

Bedrijven die wel gebruik maken van sociale media, doen dat vaak zonder echt plan. 52% heeft geen strategie voor sociale media of zegt die niet te kennen. Slechts 6% heeft al een aparte werking voor sociale media, terwijl die bij 15% in ontwikkeling is. 27% heeft wel een strategie die onderdeel uitmaakt van een andere, zoals marketing of IT. Daar komt nog eens bovenop dat twee derde van de bedrijven geen apart budget heeft voor sociale media.

 

Is er wel een duidelijke strategie binnen het bedrijf, dan is die heel vaak gericht op communicatie met de klant. Die is echter vooral bezig met berichten uitsturen naar de klant, niet met input krijgen van de klant. Dat tweede is nochtans perfect mogelijk met sociale media, maar slechts 7% betrekt klanten bij productinnovatie.

 

Ook maken te weinig bedrijven gebruik van sociale media om services te verlenen aan hun klanten. Daaronder kan het beheren van community’s zitten (fans van het product) of assistentie bij problemen. 73% van de bedrijven heeft echter geen team dat zich bezig houdt met het helpen van hun klanten online. Met verkopen via sociale media is het nog slechter gesteld: slechts 17% geeft aan actief te verkopen op sociale media.

 

Extreme digitalisering

Bedrijven mogen dan wel terughoudend zijn, sociale media zijn niet meer te negeren. De particulier heeft ze een plaatsje gegeven in het alledaagse leven en bedrijven moeten daarin meegaan. Digitaal en fysiek geraken steeds meer verstrengeld en de digitale identiteit van een bedrijf wordt minstens zo belangrijke als de fysieke identiteit.

 

“Bedrijven staan daarmee aan de vooravond van een extreme digitalisering. Het gebruik van social media door organisaties is hierbij een belangrijke katalysator en een noodzakelijke voorwaarde”, aldus het onderzoek van KPMG. Sociale media zijn natuurlijk niet het enige facet van die digitalisering, maar ze zijn wel een startpunt en volgens het onderzoek van KPMG wordt het dus dringend tijd dat bedrijven mee op de kar springen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN