RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer roept halt toe aan dwangarbeid in Xinjiang

icon
Mode18 januari, 2021

Marks & Spencer is een van de eerste grote merken die zich achter de beweging schaart die wil dat er een einde komt aan de dwangarbeid in de katoen- en kledingindustrie in de Chinese regio Xinjiang.

 

Vijfde van wereldwijde katoenproductie

Marks & Spencer ondertekende begin deze maand een ‘oproep tot actie’ door een coalitie van meer dan 300 maatschappelijke groeperingen waaronder de stichting Schone Kleren Campagne. Zij roepen retailers op om alle banden met leveranciers, die betrokken zijn bij Oeigoerse dwangarbeid, te verbreken. Dat meldt Reuters.

 

De Verenigde Naties schatten dat China ten minste 1 miljoen Oeigoeren en andere minderheden vasthoudt in kampen in Xinjiang, waar velen van hen moeten werken in textielfabrieken en toeleveringsbedrijven. China ontkent die aantijgingen en zegt dat de kampen beroepsopleiding bieden en helpen bij de bestrijding van terrorisme en extremisme.

 

Xinjiang – de thuisbasis van ongeveer 11 miljoen etnische Oeigoeren – produceert zowat 85% van het Chinese katoen en 20% van het wereldwijde aanbod, dat door modemerken over de hele wereld wordt gebruikt. In een rapport vorig jaar werden 80 grote merken (onrechtstreeks) aan dwangarbeid in de Chinese regio gelinkt.

 

Marks & Spence verklaarde dat het met geen enkele leverancier in of bron uit Xinjiang samenwerkte, maar dat het de oproep tot actie publiekelijk steunde om “zijn rol te spelen bij het stimuleren van zinvolle verandering op schaal.”

 

Ban op invoer

Uit een rondvraag van het FD blijkt dat nog geen enkel Nederlands modebedrijf de oproep tot actie heeft onderteked. WE Fashion zou dat binnenkort al eerste wel doen en ook C&A overweegt het manifest te tekenen, al is er nog geen definitieve beslissing genomen. “Als we ondertekenen kunnen we eraan gehouden worden dat we katoen uit die regio moeten afkappen”, klinkt het bij Hema. Het bedrijf verklaart ook niet zeker te weten of het leveranciers heeft in de betrokken regio.

 

Enkele dagen geleden heeft de Amerikaanse regering een ingrijpend verbod uitgevaardigd op de invoer van katoen uit Xinjiang. Daarmee verhogen de Verenigde Staten de druk op China om een einde te maken aan de onderdrukking van de overwegend islamitische Oeigoeren. Tegelijkertijd wil de regering Amerikaanse shoppers behoeden voor het kopen van producten die mogelijk het resultaat zijn van dwangarbeid, schrijft Quartz.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN