RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fnac Darty wist lockdowns te compenseren

icon
Elektro20 januari, 2021

Fnac Darty, ook moeder van Vanden Borre, is tevreden met 2020: ondanks twee lockdowns bleef de omzet quasi stabiel. Het vierde kwartaal was er zelfs bijna 10% groei. E-commerce maakte zo’n 30% van de totale omzet uit.

 

E-commerce plust 55%

Elektronica- en boekenverkoper Fnac Darty haalde in 2020 een omzet van 7,49 miljard euro, een minieme stijging van 0,6% op vergelijkbare voet ten opzichte van 2019. Dat blijkt althans uit de voorlopige jaarresultaten van de groep, die in de Benelux ook de formule Vanden Borre overkoepelt.

 

Aangezien de fysieke winkels in de meeste landen tot twee maal toe verplicht dicht moesten, vindt CEO Enrique Martinez die prestatie zelf “zeer goed”. De onlineverkoop steeg met 55% en kwam zo neer op 29% van de totale groepsomzet. Over het hele jaar kreeg de retailer er 5 miljoen nieuwe actieve onlineklanten bij.

 

Minder impulsverkoop online

Vooral het vierde kwartaal was een opsteker, met buitengewoon sterke groei op ‘shopfeestdagen’ zoals Black Friday en de aanloop naar Kerstmis. De omzet steeg toen met 9,6% op vergelijkbare basis, met dank aan solide online omzetgroei van bijna 70%. Click&collect nam in het vierde kwartaal met bijna 40% toe. Klanten kochten vooral huishoudapparaten en technische producten, zoals elektronica om thuis te werken en televisies.

De coronapandemie knibbelde wel aan de marges van het bedrijf. Voor 2020 wordt de courante brutowinst geschat op 210 miljoen euro, waarbij de brutomarge neerkomt op 29,2%. Dat is ongeveer 120 basispunten minder dan een jaar eerder, vooral omdat er door het wegvallen van heel wat winkelverkeer minder producten met hoge marges werden verkocht. Fnac Darty verwijst met name naar ‘redactionele producten’ (boeken en pers), die vaak impulsaankopen zijn, en het instorten van de ticketverkoop.

 

Trager herstel in Spanje

Er is weliswaar een opvallend verschil tussen de zones Frankrijk-Zwitserland en België-Luxemburg, goed voor een omzetgroei van respectievelijk bijna 2% en 1% op vergelijkbare basis, en het Iberisch Schiereiland, dat nog steeds te lijden heeft onder strenge coronabeperkingenen en een minder gunstige macro-economische omgeving. De vergelijkbare omzet daalde er in de loop van het jaar met zo’n 11%, en Fnac Darty verwacht er ook in 2021 een trager herstel.

Over het algemeen verwacht de Franse retailgroep dit jaar lichte groei, zowel qua omzet als bedrijfsresultaat, maar dan wel pas in het tweede semester. De eerste jaarhelft zal nog verstoord worden door de gezondheidscrisis, klinkt het. De definitieve resultaten voor 2020 worden op 23 februari gepubliceerd.

Meer Elektro
Bekijk meer
  • icon
    Elektro15 mei, 2025
    MediaMarkt-eigenaar Ceconomy verhoogt winst ondanks dalende omzet

    Ceconomy, het moederbedrijf van elektroretrailers MediaMarkt en Saturn, heeft de winstgevendheid verbeterd ondanks zwakke verkopen. De onlineomzet steeg wel fors.

  • icon
    Elektro8 mei, 2025
    Ceconomy stelt interim-CEO en CFO aan

    Ceconomy (MediaMarkt, Saturn) heeft Kai-Ulrich Deissner aangesteld als nieuwe CEO ad interim. Remko Rijnders volgt hem voorlopig op als financieel directeur. Beide benoemingen zijn een gevolg van het ontslag van CEO Karsten Wildberger, die het bedrijf verliet om minister te worden in de nieuwe Duitse regering.

  • icon
    Elektro28 april, 2025
    Topman Ceconomy neemt ontslag om minister te worden

    Karsten Wildberger, de CEO van MediaMarkt-moederbedrijf Ceconomy, maakt een opmerkelijke carrièreswitch: hij legt zijn functie neer om in de nieuwe Duitse regering het ministerie voor digitalisering en modernisering te leiden.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN