RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De kledingcollecties van de toekomst, ontworpen door artificiële intelligentie

icon
Mode29 januari, 2021

Start-up Finesse haalt 4,5 miljoen dollar op voor artificieel ontworpen kleding: algoritmes maken er mode door naar jongeren te luisteren op social media. Kledingtrends zijn makkelijker te voorspellen dan de beurs, klinkt het.

 

Ontwerpen als een trader

Finesse, een start-up die belooft het giswerk en de verspilling uit de mode te halen, heeft 4,5 miljoen dollar opgehaald in ‘seed funding’. Een collectie is er nochtans nog niet: de piepjonge onderneming heeft alleen nog maar artikelen verkocht via enkele “drops”, waarbij klanten op ontwerpen mochten stemmen en die – in beperkte oplage – op voorhand konden bestellen.

Het is meteen ook de hele opzet van Finesse, die absoluut niet meer in vaste collecties van de hand van een ontwerper gelooft. De start-up wil unieke stukken creëren, puur op basis van data-analyse bij de consument. CEO Ramin Ahmari kijkt naar mode “op dezelfde manier als een econoom of hedge fund trader naar aandelen zou kijken”, aldus TechCrunch. Hij kan het weten, aangezien hij voorheen in de financiële wereld actief was.

 

Gesprekken op social media

Hoewel de aandelenmarkt volgens Ahmari veel onvoorspelbaarder is dan de mode-industrie, is Finesse naar eigen zeggen de eerste die technologische tools zoals natuurlijke taalanalyse en deep learning toepast op de sector. Er is nochtans een schat aan informatie beschikbaar, van wat influencers dragen tot dagelijkse posts op TikTok. Ahmari zegt dankzij AI trends al te kunnen voorspellen nog voor ze viraal gaan.

Eenmaal een trend gespot, zijn het ook weer algoritmes die het ontwerpproces in handen nemen – waar nodig nog bijgestaan door ‘echte’ mensen. Maar het idee dat iemand bij traditionele merken als ontwerper persoonlijk de mode kan dicteren, vindt Ahmari – die alle kleding ook genderneutraal maakt – “arrogant” en niet meer van deze tijd.

 

Sneller en zuiniger

Een ander, mogelijk nog belangrijker voordeel is dat een gespotte trend in minder dan 25 dagen kan vertaald worden in een verkoopklaar product. Finesse werkt met een zeer korte toeleveringsketen en gebruikt geen fysieke pasmodellen maar 3D-modelleringssoftware. Zo kunnen zelfs items in kleine oplage ook betaalbaar blijven: de producten die momenteel te koop zijn variëren van 8 tot 116 dollar.

Met zijn computergestuurde voorspellingen en kleine oplages wil Ramin Ahmari echter vooral het probleem van overstocks en verspilling in de modesector oplossen. Jaarlijks is de industrie namelijk goed voor zo’n 13 miljoen ton textielafval.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN