RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Metro houdt vast aan voorzichtig Covid-optimisme

icon
Food11 februari, 2021

Het Duitse retailconcern Metro ziet licht aan het einde van de coronatunnel. Het bedrijf houdt vast aan zijn doelstellingen voor het lopende boekjaar 2020/21, maar het traject verandert enigszins.

 

Rode draad corona

Waar groothandelaar Metro voordien mikte op een gestage herstelcurve, rekent ze nu op een langere periode van allerhande restricties, gevolgd door een forser herstel eenmaal het normale leven begint te hernemen. Die update over de prognose komt er in de marge van de cijfers over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2020/21, dat eindigde op 31 december 2020.

 

Het belangrijke eindejaarskwartaal toont nog maar eens de zware tol die corona eist: een omzetdaling van 16% tot 6,3 miljard euro, een operationele winst die net geen 40 procent lager ploft tot 200 miljoen euro en een 18,4% lagere nettowinst van 99 miljoen euro. Het zijn niet meteen cijfers om vrolijk van te worden.

 

West-Europa als zwak broertje

Corona vormt de rode draad doorheen het hele kwartaalrapport. “De ontwikkeling van de individuele divisies werd in uiteenlopende mate getroffen door Covid-19”, aldus Metro in zijn begeleidend commentaar. Vooral in regio’s waar horeca-klanten een belangrijk aandeel van de activiteiten uitmaken, was dat merkbaar.

 

Metro verwijst daarbij nadrukkelijk naar West-Europa als getroffen regio. Die zone, waar de groep thuisland Duitsland niet bij rekent, tekende met een omzetdaling van bijna een kwart voor de slechtste prestatie van alle regio’s. Dat komt in de eerste plaats door de zeer strenge coronamaatregelen in Frankrijk, Italië en Spanje.

 

Langer wachten, maar forser herstel

In zijn vooruitzichten voor de rest van het huidige boekjaar blijft corona het voornaamste thema. Metro stipt aan dat het bijzonder moeilijk blijft om het verdere verloop van de gezondheidscrisis en de daarbij horende regeringsmaatregelen te voorspellen. Toch durft het management het aan om zijn prognose voor het jaar, die eerder al werd gegeven bij het afsluiten van het vorige boekjaar, te bevestigen. 

 

Niet dat de lat  spectaculair hoog werd gelegd: Metro mikt op een omzet die “licht lager zal liggen dan vorig jaar”. Het scenario waar nu wordt van uitgegaan is een handhaving van overheidsrestricties die minstens deels zullen aanhouden tot het einde van het tweede kwartaal (dat voor Metro dus loopt tot 31 maart). Daarna mikt de groep op een “aanzienlijk en snel herstel” van de horeca en het toerisme. Die prognose verschilt inhoudelijk wel licht van de vorige.

 

Metro gaat nu uit van een tragere evolutie richting herstel, maar dat herstel zou dan veel sneller moeten “pakken” omdat Metro zich tijdens de crisis een striktere kostendiscipline aanmat. Zo’n organisatie, die meer ‘lean and mean’ is gemaakt, moet een turbo zetten op de weer aantrekkende activiteiten. De inkomende nieuwe CEO Steffen Greubel, die officieel start op 1 mei, weet meteen wat hem te wachten staat.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN