RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

100-jarig Gucci blijft verzwakt achter na corona

icon
Mode17 februari, 2021

Gucci bezorgt luxegroep Kering kopzorgen: de kerstverkopen waren ondermaats, zeker in vergelijking met concurrenten zoals LVMH. Zit er sleet op het merk met de grote G’s, dat net dit jaar honderd kaarsjes mag uitblazen?

 

Onder de verwachtingen

Het jaar eindigde niet in schoonheid voor Kering: de luxegroep zag de omzet tussen oktober en december met 8,2% dalen tot 4 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis ging de verkoop er met 5% op achteruit, terwijl analisten rekenden op 1% groei. Aartsrivaal LVMH tekende immers weer lichte groei op, ondanks alle coronaperikelen.

Vlaggenschip Gucci – goed voor 80% van de omzet en 60% van de winst bij Kering – blijkt de grote boosdoener te zijn. De omzet daalde er met 10,3% tot 2,3 miljard euro, fors meer dan de daling van 4% die analisten verwachtten. Nochtans verdrievoudigde de onlineverkoop in 2020 en deden andere, kleinere merken van de groep het goed. Zo verkocht Bottega Veneta over heel het jaar bijna 5% meer.

Investeerders maken zich zorgen dat het mooie liedje misschien uit is voor Gucci, ondanks alle pogingen om mee te blijven met de trends. Het merk ging pas nog een samenwerking met The North Face aan, opende een virtuele tweedehandsshop en lanceerde een volledig duurzame collectie met beroemdheden zoals Jane Fonda als gezicht. Toch lijkt LVMH momenteel het pleit te winnen.

 

Strategische shift

Topman François-Henri Pinault zegt echter alle vertrouwen te hebben dat zowel de verkoop als de winst snel zullen herstellen, en meer dan dat. 2021 zal een jaar van investeringen worden, klinkt het tegenover de Financial Times, waarbij Gucci een volgende fase in zijn strategische shift inluidt.

Het merk, dat dit jaar zijn honderdste verjaardag viert, heeft de wholesaleverkoop aan warenhuizen fors teruggeschroefd ten voordele van eigen retail en heeft ook het aantal collecties teruggebracht tot twee per jaar. Om het jubileumjaar te vieren, plant Pinault – die in “altijd aan-modus” zegt te zijn – in de komende maanden nog tijdelijke pop-upshops, nieuwe samenwerkingen en een constante stroom van (al dan niet digitale) evenementen.

Voor Pinault staat organische groei nog steeds voorop, met Gucci op de eerste plaats. Een “zeer bemoedigende” start in 2021 zou de multimiljardair sterken in de overtuiging dat het label nog “verre van matuur” is. Concrete cijfers gaf de multimiljardair daarbij weliswaar niet, noch financiële vooruitzichten voor dit jaar.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN