RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uniqlo haalt Zara-moeder in als meest waardevolle modebedrijf

icon
Mode19 februari, 2021

De beurswaarde van Fast Retailing, moederbedrijf van vrijetijdskledingketen Uniqlo, heeft voor het eerst die van Inditex, het concern boven onder meer Zara, overtroffen. Qua marktkapitalisatie staat het Japanse modebedrijf nu helemaal bovenaan de wereldwijde kledingindustrie.

 

Sterke positionering

Sinds augustus is de beurskoers van Fast Retailing gestaag gestegen. Daardoor bedroeg de beurswaarde van de retailer eerder deze week omgerekend zo’n 85 miljard euro, meldt Nikkei. Beleggers waarderen vooral de focus van Fast Retailing op Azië, en met name China, waar de economie zich snel hersteld heeft van de coronacrisis. Daarnaast is de vrijetijdskledingspecialist ook uitstekend gepositioneerd om in te spelen op de veranderende gewoonten van consumenten, die geneigd zijn om zich meer ‘casual’ te kleden naarmate het telewerken meer ingang vindt.

 

Fast Retailing exploiteert om en bij de 2.300 Uniqlo-winkels over de hele wereld. Thuismarkt Japan telt 815 vestigingen, met China als tweede grootste markt met 791 locaties. Zestig procent van alle winkels bevinden zich in Azië, nog uitgezonderd Japan.

 

De situatie is er daardoor helemaal anders dan bij Zara: 70% van de winkels ligt in Europa en de Verenigde Staten, markten die zwaar getroffen zijn door opeenvolgende lockdowns. Slechts 20% van de Zara-winkels is gevestigd in Azië.

 

Digitalisering

Ook op digitaal vlak heeft Fast Retailing grote inspanningen gedaan. In 2016 werd het concept “digital consumer retailing” opgestart, waarbij data van alle aankopen online en in de winkels worden verzameld en geanalyseerd. Het Japanse bedrijf werkt ook samen met Google en andere externe partners om een productie-infrastructuur te ontwikkelen, die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie.

 

In termen van onlineverkoop ontlopen Fast Retailing en Inditex elkaar dan ook nauwelijks. In het vorige boekjaar verhoogde Fast Retailing het online aandeel in de totale verkoop van 11,3% naar 15,6%. Inditex van zijn kant haalde 14% van zijn inkomsten in 2019 uit e-commerce, maar het bedrijf wil dat aandeel tegen volgend jaar verhogen tot 25%.

 

Groeipotentieel

Puur op basis van omzet, staat Fast Retailing met 15,6 miljard euro weliswaar nog steeds op de derde plaats in de mode-industrie, na Inditex (28,2 miljard euro) en H&M (18,5 miljard euro). De Spaanse kledingreus boekt ook nog steeds aanzienlijk meer winst dan zijn Japanse rivaal.

 

Toch denken analisten dat Fast Retailing beter gewapend is om in de toekomst groei te realiseren, vooral door het uitgebreide winkelnetwerk in Azië. Inditex heeft “nog maar” 467 winkels in China. Afgelopen oktober opende Zara in Peking zijn grootste Aziatische locatie, met een oppervlakte van meer dan 3.000 m².

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 augustus, 2025
    Modeketen e5 opent eerste outletwinkel in Denderleeuw

    De Belgische moderetailer e5 schakelt dit weekend een versnelling hoger, met de opening van nieuwe winkels in Kampenhout en Ninove. Bovendien opende de keten woensdag en een eerste ‘echte’ outletwinkel in Denderleeuw.

  • icon
    Mode21 augustus, 2025
    Moederbedrijf Van Lier heropent webshop

    De webshop van het Brabantse schoenmerk Van Lier is weer open, een week na het faillissement van verschillende dochtervennootschappen.

  • icon
    Mode21 augustus, 2025
    Guess komt in handen van Reebok-eigenaar Authentic Brands Group

    Authentic Brands Group, eigenaar van meer dan vijftig modemerken, neemt een meerderheidsparticipatie in het Amerikaanse lifestylemerk Guess. Dat wil zo zijn wereldwijde bereik nog wil vergroten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
  • icon
    Mode6 augustus, 2025
    Duitse modeketen Closed vraagt faillissement aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN