RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom McDonald’s een kweekvijver is voor retailtalent

icon
Food22 februari, 2021

Een sterk opleidingstraject wapent starters bij McDonald’s voor verdere stappen op de arbeidsmarkt. De pandemie betekende geen rem, maar bracht zelfs een toename van het aantal opleidingsuren met zich mee.

 

Springplank

“Mensen zien McDonald’s als een hamburgerbusiness, maar we zijn in de eerste plaats een mensenbusiness, het gaat ons om de glimlach op je gelaat,” zegt communicatiedirecteur Kristel Muls. In België stelt de restaurantketen meer dan 5200 mensen tewerk. De meesten onder hen werken voor één van de 24 franchisenemers, de zelfstandige ondernemers die samen de 95 restaurants uitbaten. “We hebben geen enkel restaurant in eigen beheer.”
 

57% van die medewerkers is jonger dan 25. Voor de helft onder hen is McDonald’s een eerste werkervaring, én een springplank naar een verdere loopbaan. “Wij vragen geen ervaring of diploma’s, we stellen geen beperkingen op het vlak van leeftijd, achtergrond, sociale klasse of religie. Daardoor kunnen ook jongeren die het wat moeilijker hebben op de arbeidsmarkt, bij ons terecht. Vanaf dag één krijgen ze een opleiding.”

 

Merkambassadeurs

Ofwel maken medewerkers vervolgens carrière bij McDonald’s – er zijn restaurants waar de gemiddelde anciënniteit boven de 15 jaar zit – ofwel gaan ze na gemiddeld twee jaar een andere uitdaging aan. “We zijn de perfecte visvijver voor ketens als H&M, Zara, Colruyt of Delhaize. We vinden dat niet erg: het is onze maatschappelijke rol, en we weten dat die mensen ambassadeurs blijven van ons merk. Dat is ook erg belangrijk voor ons.”
 

De pandemie heeft het opleidingstraject uiteraard veranderd, maar niet stilgelegd. Integendeel zelfs: “In normale omstandigheden volgen Franstalige managers cursus in Parijs, en Nederlandstalige in Amsterdam. Dat kon tijdens de pandemie niet. Toch hebben we niet minder opleidingen gegeven, maar juist meer: veel mensen hebben de opleidingen namelijk online gevolgd. Die stap was voor hen kleiner, nu ze niet naar het buitenland hoefden.”

 

Coronatrainingen

De coronacrisis noopte het bedrijf wel om snel te schakelen: “In maart hebben we meteen beslist om onze restaurants vrijwillig te sluiten. We wilden absoluut onze veiligheidsprocedures – die al zeer strikt waren – herbekijken om er zeker van te zijn dat onze mensen in alle veiligheid konden werken. Toen we weer open gingen met McDrive, takeaway en delivery, deden we dat met minder mensen op de vloer en met een beperkte kaart, om de social distancing te kunnen garanderen en de klanten veilig te ontvangen. Onze mensen werden daarvoor specifiek getraind.”
 

En dat heeft duidelijk geloond: al die tijd had McDonald’s geen clusterbesmettingen in de restaurants. In totaal waren er het afgelopen jaar zelfs minder dan honderd besmettingen bij het personeel, en die waren telkens individueel. “Onze mensen hebben nooit een besmetting opgelopen op de werkvloer, en ze hebben de maatregelen die ze aanleerden op de werkvloer, ook meegenomen naar hun privéleven.”

 

Laat u inspireren door McDonald’s, HEMA, Decathlon en Colora

Hoe McDonald’s inzet op doorgedreven opleiding en wat de impact was van de coronacrisis op de restaurantbusiness, daarover vertelt Kristel Muls meer op het RetailDetail People Congress, dat 100% digitaal en dus coronaveilig plaatsvindt op donderdag 25 februari. Ook Carla Velghe van HEMA, Koen Tengrootenhuysen van Decathlon en Toon Bossuyt van Colora zullen die ochtend present zijn om hun inspirerend verhaal te brengen. Niet te missen! Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je tickets bestellen voor de livestream. Tot dan!

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN