RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Veepee zet in op ‘ReCommerce’ en artificiële intelligentie

icon
Mode3 maart, 2021

Veepee, vroeger Vente-Exclusive, ziet nieuwe trends in het e-commercelandschap. De aanbieder van flash sales investeert daarom in artificiële intelligentie, recyclage en een nieuwe retourdienst.

 

Tweedehands als win-winmodel

Dat de coronacrisis e-commerce een extra boost heeft gegeven, is ook Veepee niet ontgaan. Maar daarbinnen is wel een evolutie te zien, met nieuwe trends en klantenverwachtingen die de kop opsteken. Zo is het tijdperk van ‘ReCommerce’ aangebroken, volgens het onlineplatform. De onlineverkoop in tweedehandsartikelen zal in de komende vijf jaar wereldwijd naar verwachting jaarlijks met 15 tot 20% groeien.

In 2019 kocht 25% van de consumenten een tweedehands product, terwijl 70% in de toekomst meer tweedehands wil kopen, aldus het French Fashion Institute. En daar wil Veepee op inspelen: “Vanuit economisch en ecologisch standpunt is ReCommerce een win-winmodel dat aansluit op de consumptiegewoonten van de millennials en GenZ. De boom van de tweedehandsmarkt vormt nog maar het topje van de ijsberg”, klinkt het.

 

Circulaire uitdaging

Op de Franse markt is het bedrijf gestart met ‘Re-turn’ en ‘Re-cycle’, twee projecten die binnenkort ook naar andere Europese landen komen. Re-turn is een nieuwe dienst om het aantal retourzendingen te verminderen: klanten kunnen op het platform producten aan elkaar doorverkopen. Met Re-cycle kunnen klanten dan weer oude kleding inleveren, die gerecycleerd, hersteld of geüpcycled worden voor een tweede leven.

“Denken in termen van circulariteit is een uitdaging en een noodzaak op wereldschaal. We moeten deze circulariteit meenemen terwijl we de toekomstplannen van e-commerce uittekenen en retailers ertoe aanzetten om hun bedrijfsmodel opnieuw uit te vinden — van de toeleveringsketen tot productontwerp en voorraadbeheer. Daarbij moeten we beroep doen op de inzichten die AI en data ons bieden”, aldus CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon.

 

Nog meer artificiële intelligentie

Van de 5.000 medewerkers bij Veepee werken er nu al 600 in de IT. Big data is daar een belangrijk onderdeel van, zowel voor consumenten als voor de merken waar het platform mee samenwerkt. Artificiële intelligentie moet nu verder gaan helpen bij het “winnend drieluik” van voorspelbaarheid, optimalisatie en relevantie. 

“Artificiële intelligentie wordt aan de consumentenkant reeds gebruikt om op basis van de aankoopgeschiedenis en het surfgedrag de meest relevante producten voor te stellen aan de koper. AI speelt zo steeds meer de rol van een personal shopper die persoonlijke aanbevelingen en advies geeft”, legt Granjon uit. Voor de merken wil Veepee nu ook de toeleveringsketen en verkoopstrategie optimaliseren met AI. Toch is er ook ruimte voor emotie en esthetiek, onder meer met een nieuwe sociale-mediastrategie die meer inzet op artistieke creativiteit.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN