RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

JBC pakt in Leuven uit met duurzaam belevingsconcept

icon
Mode5 maart, 2021

JBC heropent zijn binnenstadwinkel in Leuven volgens een gloednieuw concept. De pilootwinkel wil het hele gezin attent maken op het duurzaamheidsverhaal van de keten, en doet dat met technologische snufjes en speelse beleving. 

 

Opschalen in duurzaamheid

De duurzaamheidsmissie van JBC is het eerste wat klanten te zien krijgen als ze de volledig vernieuwde winkel van de modeketen in Leuven binnenstappen. De binnenstadwinkel in de Brusselsestraat kreeg een volledige make-over, die beleving en duurzaamheid op een speelse manier probeert te vervlechten. Het is een pilootwinkel, de eerste in zijn soort, en “een echte familiewinkel”, dixit CEO Bart Claes.

Hoewel klanten van de modeketen nog niet sterk met duurzaamheid bezig leken te zijn, ziet JBC het als zijn taak om over het thema te sensibiliseren en zijn eigen inspanningen in de verf zetten. “Het is de eerste keer dat we ermee naar buiten komen. Veel van onze consumenten zijn prijs- en budgetbewust, maar we willen tonen dat het een het ander niet uitsluit. Duurzaam hoeft niet duur te zijn”, zegt CSR-manager Valerie Geluykens.

Schaal is daarbij een essentiële factor. In de vernieuwde winkel worden met name de gerecycleerde I AM-jeans en jasjes van PET-flessen in de schijnwerpers geplaatst. Geluykens: “We kunnen de kosten drukken door de jassen meteen voor alle categorieën te laten maken – man, vrouw, kinderen – en als we de I AM-jeanslijn willen uitbreiden, zullen mogelijk ook andere jeansjasjes in die stof gemaakt worden. Het is een kwestie van efficiënt inkopen.”

 

Spelen met recyclagemachines en slimme spiegels

De retailer wil verder werken aan een standaard voor leefbare lonen in de fabrieken, maar ook daar is schaal nodig: JBC zoekt partnerships in de sector om samen druk uit te oefenen bij leveranciers. Concrete duurzaamheidsdoelstellingen heeft het bedrijf nog niet, maar die zijn in de maak.

Het gaat dan ook vooral om duurzaam-getinte beleving in het nieuwe winkelconcept. Zo werd een imposante jeansluifel bijvoorbeeld gemaakt met overstock van de retailer en wordt de inzamelbox voor oude kledij in Leuven heel prominent in de kijker geplaatst, met schermen die meer uitleg geven over het recyclageproject. Samen met Wereld Missie Hulp en Wolkat maakt JBC bijvoorbeeld tassen van de ingezamelde kleding – die er netjes naast worden gepresenteerd. 

Naast de ‘natuurlijk’ aanvoelende inkleding met veel hout en groen – de meubelen in de winkel zijn circulair en geüpcycled uit andere filialen – zijn het vooral de technologische snufjes die de aandacht trekken. Kinderen worden bijvoorbeeld mee op sleeptouw genomen door Babs en Tiest naar het ‘binnenbuitenspeelplein’, een interactieve kinderwereld, waar ze samen met de kinderen een kleine duurzaamheidsquiz afnemen. 

Babs en Tiest, een knipoog naar oprichter Jean-Baptiste Claes, leggen er op interactieve schermen spelenderwijs het begrip ‘duurzaamheid’ uit, vertellen partners Dobit en Wave Of Engagement. Zo kunnen kids er al fietsend zelf een recyclagemachine aandrijven en vertelt de slimme ’toverspiegel’ met behulp van RFID meer over de herkomst van producten.

 

Kleren personaliseren en repareren

Voor de ouders is dan weer de ‘Studio Unique’-corner een blikvanger: het is er mogelijk kledingstukken te personaliseren met een eigen print of borduursel. Een gaatje in een favoriete trui? Met decoratieve strijkpatches probeert JBC klanten ook aan te sporen om kleding te herstellen en zo langer te laten meegaan – ondertussen inspelend op de trend van personalisering. In het vernieuwde pand is bovendien veel ruimte voorzien voor de Local Markets, tijdelijke samenwerkingen die JBC voert met lokale merken en ondernemers.

Het gloednieuwe winkelconcept is een primeur voor Leuven, en meteen ook een lakmoesproef. Concrete plannen voor een verder uitrol zijn er momenteel nog niet: eerst neemt JBC nu de tijd om feedback te verzamelen en te evalueren. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN