RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wij hebben als franchisenemer Albert Heijn toch ook veel kunnen bijbrengen”

icon
Food15 maart, 2021

Marco Van Ende blikt heel positief terug op de rit die hij de voorbije 10 jaar reed als eerste franchisenemer van Albert Heijn in ons land. “We hebben samen een beetje pionierswerk verricht”, vertelt hij. En dat werk is nog niet voorbij. Van Ende baat al vier Albert Heijn-winkels uit, maar hij heeft al “ideeën” voor een vijfde winkel.

 

“Belgisch sausje”

Van Ende herinnert zich nog goed dat hij bij de start geen gewonnen spel had. “Er was zeer zeker scepsis”, zegt hij. “Niet alleen bij de pers. Ook collega’s en vele andere waarnemers hadden hun twijfels toen we eraan begonnen. Iedereen vroeg zich af wat een Nederlandse speler op de Belgische markt kon komen doen.”
 

Dat wantrouwen had volgens de retailondernemer alles te maken met een verkeerde perceptie van wat Albert Heijn in ons land van plan was. “Iedereen keek naar wat Albert Heijn in Nederland deed, en zag niet goed in hoe dat in België kon werken. Maar uiteraard was het niet de bedoeling om de Nederlandse Albert Heijn te copypasten naar ons land.”
 

Het “Belgische sausje” dat Van Ende in samenspraak met Albert Heijn over zijn Belgische winkels goot, sloeg wel degelijk aan. Al wil hij zeker niet pretenderen dat alles meteen goed zat. “We begonnen in Brasschaat met een mix van eigen ideeën en zaken die Albert Heijn wilde uitproberen. Gaandeweg hebben we dat bijgestuurd in functie van de reactie van de klanten.”

 

Assortimentskeuzes

Dat niet alles meteen goed zat, uitte zich vooral in een aantal keuzes in het assortiment, die niet helemaal uitpakten zoals verhoopt. Van Ende herinnert zich vooral het verhaal van de drop, het typisch Nederlandse snoepgoed. “Albert Heijn dacht echt dat die drop in de Belgische winkels een grote productcategorie zou worden, die moest profiteren van het feit dat je die enkel bij Albert Heijn zou kunnen vinden”, vertelt hij. “Nu, het is niet dat die drop helemaal niet verkocht bij ons, maar de ambities zijn daar toch bijgesteld geweest.”
 

In omgekeerde richting vonden enkele typisch Belgische producten hun weg naar het algemene assortiment van Albert Heijn. Van Ende wijst in de eerste plaats op de “Belgische mayonaise”. Die zit nu in het huismerkenaanbod van Albert Heijn, met als bijschrift “Naar Belgisch recept”. “Op dat vlak hebben wij Albert Heijn toch ook wel veel kunnen bijbrengen”, meent Van Ende.

 

Strak keurslijf

Dat hele verhaal van harmonieus uitwisseling van “best practices” tussen Albert Heijn en franchisehouder Van Ende botst met het beeld van de Nederlandse keten als een zeer strenge “baas” die zijn franchisewinkels in een strak keurslijf stopt. Dat was in de begindagen ook een van de redenen voor de scepsis bij de specialisten.
 

“Ik kan niet ontkennen dat Albert Heijn streng toekijkt”, zegt Van Ende. Maar daar heeft hij naar eigen zeggen ook geen probleem mee. “Ik geloof dat die strenge houding op zijn plaats is”, zegt hij. “Albert Heijn waakt over de uniforme uitstraling van zijn winkels in België. Als je dat niet doet, sta je niet meer sterk als merk. Maar het is een samenwerking die ik ervaar als streng maar rechtvaardig, met het gezamenlijke doel om altijd maar beter te worden.”
 

En wat met groter? Van Ende baat intussen vier Albert Heijns uit. En dat loopt naar eigen zeggen vlot. “Voor Albert Heijn moesten we alles zelf uitzoeken. Nu kunnen we werken binnen hun kader. Waarom zouden we het warm water opnieuw willen uitvinden?” Tijd voor een vijfde winkel, dus? De ondernemer laat amper in zijn kaarten kijken. “We hebben intussen wel wat ideeën voor een vijfde winkel, maar nog geen concrete plannen”, klinkt het.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN