RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peter De Sutter: "E5 Mode is een afgetrainde atleet, klaar om uit het dal te klimmen"

icon
Mode17 maart, 2021

Ondernemer Peter De Sutter staat aan het begin van een dubbele uitdaging: hij moet zijn modeactiviteiten uit de coronacrisis loodsen, en tegelijk de pas overgenomen keten e5 Mode een nieuw elan geven. Maar dat hij er rotsvast in gelooft, lijdt geen twijfel. “Terwijl e5 Mode een afgetrainde atleet is die aan de klim uit het dal begint, zijn vele anderen eerder sherpa’s met een loodzware rugzak.”

 

 

“Definitieve wake-up call”

Ook De Sutter maakt zich geen illusies dat de coronacrisis een zware impact heeft op de mode-industrie. “Het is als een definitieve wake-up call”, zegt hij. “Iedereen moet zich in vraag stellen, en nu wordt duidelijk wie zich tot dusver heeft kunnen wegsteken.”

 

De coronacrisis heeft een aantal elementen van een zogenaamde ‘black swan’, een gebeurtenis die niemand kon voorspellen. Maar tegelijk heeft de crisis ook een aantal evoluties en veranderingen in de modesector gevoelig versneld, meent De Sutter. “Je kan er niet om heen dat we hier echt geconfronteerd worden met iets totaal onverwacht”, stipt hij niettemin aan.

 

Toch verwacht hij niet meteen een revolutie. Zo zit hij duidelijk niet in het kamp van zij die het model van fast fashion dood willen verklaren. “Er is nog steeds een publiek voor fast fashion”, aldus De Sutter. “Maar het is duidelijk dat de verhoudingen wijzigen. Het is nog steeds een jong publiek, maar dat publiek is wel steeds nadrukkelijker bezig met zaken als duurzaamheid en minder consumeren. De consument is aan het opschuiven, en de modeketens zullen moeten volgen.”

 

“e5 Mode is niet zo oubollig als sommigen denken”

Het lijkt wel alsof De Sutter op het slechtst mogelijke moment eigenaar is geworden van een modeketen. Maar hij ziet dat net anders. “Wij willen met e5 Mode net een van de actoren zijn die een rol spelen in die evolutie”, zegt hij. “Het voordeel dat wij hebben, is dat we net uit dat faillissement komen. Daardoor is e5 Mode een afgetrainde atleet, klaar om aan die klim uit het dal te beginnen, terwijl andere spelers meer weg hebben van sherpa’s die dezelfde klim moeten aanvatten met een loodzware rugzak.”

 

“Een klant die nu binnenkomt in een van onze winkels, zal al merken dat wij niet zo oubollig zijn als sommige mensen denken”, stelt De Sutter. “Dat gaat nog duidelijker worden naarmate de volgende collecties uitkomen. Onze uitdaging is vooral om die klanten weer naar onze winkels te lokken.”

 

Waar ziet De Sutter e5 Mode over enkele jaren, wanneer de naweeën van deze crisis achter de rug zijn? “Als een keten met 60 rendabele winkels in Vlaanderen, met een sterke e-commercepoot die steunt op een eigen webshop en een aanwezigheid in de internationale marketplaces”, klinkt het. “Daarbij is het ons duidelijk streven om almaar duurzamer te worden in onze activiteiten, niet enkel bij e5 Mode.” De Sutter is naast e5 Mode ook eigenaar van jeansproducent Ansi.

 

RetailDetail Fashion Congress

Op 25 maart organiseert Retail Detail het Fashion Congress. Peter De Sutter (e5 Mode), Dwayne Branch (Deloitte Belgium), Dirk Smet (WASTED Atelier) en Laurent Mainil (Crunch Analytics) komen hun visie bespreken op de mode van morgen. Koop alvast hier je tickets.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN